Nieuwe veiligheidseisen voor vrachtauto’s

Vanaf juli 2022 moeten nieuwe typen vrachtauto’s voldoen aan een pakket van nieuwe veiligheidssystemen. Twee jaar later gelden de verplichtingen voor alle nieuwe vrachtwagens. Met de zwaardere eisen beoogt de Europese Commissie het verkeer veiliger te maken en het aantal verkeersslachtoffers te verlagen.

Vrijbloed Elektrische kraan (002)

Nu al moeten nieuwe vrachtauto’s voldoen aan strenge veiligheidseisen. Sinds november 2015 zijn ESP (Electronic Stability Program), LDWS (Lane Departure Warning System) en een noodremsysteem verplicht. De veiligheidseisen worden uitgebreid. Te beginnen met de zogeheten afbuigassistent, ook wel dode hoek-systeem genoemd. Dit waarschuwt chauffeurs bij het rechts afslaan als er voetgangers of fietsers in deze zone zijn.

Verder moeten vrachtauto’s zijn uitgerust met geavanceerde voertuigsystemen zoals een intelligente snelheidsondersteuning, de ondersteuning van de installatie van een alcoholslot, een vermoeidheids- en aandachtswaarschuwing, een noodstopsignaal, achteruitdetectie, een gegevensrecorder voor incidenten en een bandenspanningscontrolesysteem. Dat laatste geldt ook voor zware aanhangwagens. De EC scherpt de voorschriften voor LDWS en noodremsysteem verder aan. Voortaan kunnen de systemen niet meer tijdens het rijden worden uitgeschakeld en worden ze bij het starten van de motor automatisch geactiveerd.

2022 en 2024
De nieuwe veiligheidseisen zijn vanaf 6 juli 2022 verplicht voor alle modellen en typen vrachtauto’s waarvoor de fabrikant een nieuwe typegoedkeuring aanvraagt. Vanaf 7 juli 2024 moeten alle nieuw te registreren voertuigen aan de strengere eisen voldoen. De aangescherpte voorschriften voor LDWS en noodremsysteem treden eerder in werking. Alle nieuw te registreren vrachtauto’s vanaf 12 ton moeten daar vanaf 6 juli 2022 al aan voldoen. De nieuwe voorschriften zijn vastgelegd in de EU-Veiligheidsverordening 2019/2144 die deel uitmaakt van de Europese typegoedkeuring (ETG) voor wegvoertuigen. Voor bestaande voertuigen heeft de nieuwe Verordening geen gevolgen.

Vision Zero
In 2050 wil de EC het aantal doden en zwaargewonden op de Europese wegen terugbrengen naar nul (Vision Zero). Ondanks alle veiligheidsmaatregelen van de afgelopen decennia overlijden nu nog jaarlijks 23.000 mensen op de Europese wegen en raken 130.000 mensen ernstig gewond. Dat is de reden voor de strengere eisen.

Pakket van maatregelen
Om deze doelstelling te bereiken, zijn ook grote investeringen nodig in duurzame en slimme verkeersveiligheidsoplossingen en in infrastructuur. De EC overweegt verder om de maximumsnelheden te verlagen, minimumnormen voor rijopleidingen in te voeren, meer te handhaven en strengere sancties in te voeren.

Dit artikel is geschreven door Ambro Smit, beleidsadviseur Techniek bij TLN en werd eerder gepubliceerd in HUB 4, 6 mei 2022