‘Niks zo flexibel als de mens’

Bleckmann is een logistiek dienstverlener gespecialiseerd in mode en lifestyle. ‘In deze niche zijn we groot’, zegt Jurrie-Jan Tap, Chief Business Development Officer in een interview. ‘En we doen het al meer dan 150 jaar.’

1391Bleckmann

Waarin onderscheidt Bleckmann zich als dienstverlener in de mode?

‘In flexibiliteit, ondernemerszin en de markt kennen. Flexibiliteit is nodig vanwege de sterke seizoenswisselingen. Modebedrijven kennen sterke pieken, bijvoorbeeld Black Friday. Ze werken steeds meer met ‘drops’, een paar duizend stuks van iets worden snel uitverkocht en keren niet meer terug. De wisseling van het productaanbod en de vraag is enorm. Wij moeten heel flexibel zijn in onze capaciteit, in de flexibele arbeidskrachten, de automatisering, in de ruimte die je gebruikt. Wij doen dat heel goed, beter dan anderen. Ook zijn wij behoorlijk ondernemend. Modebedrijven vinden in de toekomst kijken moeilijk. Ze weten niet voor welk kanaal ze moeten kiezen. Met ons ondernemerschap lossen we hun zorgen op. En daar helpt je marktkennis ook bij. Je kent alle spelers in de markt, die bellen jou en die kom je tegen op de beurzen, toen die er nog waren.’

Wat is de invloed van corona op jullie onderneming?

‘Inmiddels komt meer dan de helft van de omzet uit e-commerce, mede door corona. De winkels gingen dicht. Dan zie je dat bedrijven versneld investeren in hun online-activiteiten. Dat zal voor een groot deel blijven en heeft invloed op onze dienstverlening. Het klaarmaken en het versturen van een pakketje kost per eenheid product veel meer tijd dan een doos met dertig stuks naar een winkel brengen. De winkel verplaatst zich naar het warehouse.’

Dat betekent extra handen aan de paktafel?

‘Ja, in eerste instantie hebben we bij het uitbreken van corona veel flexkrachten niet kunnen inzetten. Toen na een paar weken de online-activiteit groter werd, hebben we meteen met de uitzendbureaus weer gebeld.’

Is door de COVID-pandemie ook versnelling ontstaan in je digitale transformatie?

‘We hebben veel geïnvesteerd in connecties met webplatformen. We stoppen veel tijd en geld in allerlei manieren om simpeler transacties binnen te krijgen. Wat jij bestelt bij zo’n platform hebben wij een seconde later binnen. Als je de melding krijgt dat er nog drie items op voorraad liggen, is dat onze voorraad. Producenten willen allemaal binnen twee maanden live. Dan moet je dus de koppelingen naar de webshops snel kunnen realiseren. Dat is altijd een uitdaging. Veel van onze IT-investeringen gaan naar de e-commerce ontwikkelingen.’

Jurrie-Jan Tap

Investeren jullie in robots?

‘Ja, we hebben robots maar ook mensen. Niks is zo flexibel als de mens, die heb je echt nodig. Robots kunnen loopafstanden verminderen. Als je meer dan honderdduizend artikelen door mensen uit bakken laat pakken, loop je je een ongeluk. Die robot doet het loopwerk en de medewerkers doen de laatste handeling en het inpakken. Dat bespaart veel tijd. Robots kunnen ook ‘s nachts dozen uit de stellingen halen waarmee je de volgende ochtend gelijk productie kunt draaien.’

Retouren vormen altijd een kostbaar deel van de e-commerce. Hoe gaan jullie daarmee om?

‘De producent bepaalt hoe hij omgaat met retouren. 95 procent van de consumenten kijkt eerst naar het retourenbeleid voordat ze iets kopen. We adviseren onze klanten in het retourbeleid: zorg voor goede foto’s en voor een goede maatvoering, dan krijg je minder terug. Met onze ervaring kunnen we ze daarin helpen, hoe we consumenten kunnen aanmoedigen en ontmoedigen, de snelheid waarmee het artikel terug moet komen. Alle varianten en gevolgen voor de consument en voor de producent spreken we door. En dan de controle van retouren, dat is echt een specialisme. De verwachtingen over retouren gaan omhoog. Persoonlijk denk ik dat je er niet aan ontkomt op een gegeven moment kosten in rekening te brengen. Dat is ook duurzamer. Dat vinden wij belangrijk. Maar eerst zijn de grote merken daarvoor aan zet.’

Duurzaamheid heeft een prijs die gevolgen heeft voor de marges. Staan die ook onder druk in de logistiek?

‘Het is vooral kunst om waarde toe te voegen, ons heel flexibel opstellen en dingen doen die een ander niet doet. Speciale service bieden: graveren van initialen in tassen, het stomen van kleding, het aannaaien van een knoop en als het moet de strepen van de piloot. Met dat soort dingen rechtvaardig je je prijs. De marges zijn in onze industrie niet hoog. De uitdaging is om te blijven innoveren. Wij moeten investeren in warehouses, automatisering, sorteermachines, robots. De spanning is of je genoeg tijd krijgt om het terug te verdienen van de klant, die ook niet helemaal weet wat hij over vijf jaar doet. We hebben vertrouwen in de toekomst. We zijn de afgelopen zes, zeven jaar met zo’n 15 procent per jaar gegroeid. Afgelopen jaar was iets minder maar nog steeds groei. En we verwachten dat het zich weer herstelt.’