Overbeek op de kade: ‘Ons werk start en eindigt in de Rotterdamse haven’

Gezellige containerstands, toeterende schepen en indrukwekkende voertuigen; de 45ste editie van de Wereldhavendagen staat op het punt te beginnen! Ook tijdens dit jubileumjaar van het grootste jaarlijkse maritieme evenement van Nederland staan diverse TLN-leden klaar om de transport- en logistiek sector te vertegenwoordigen. Kees Overbeek, bestuurslid van TLN-deelmarkt Alliantie Zeecontainervervoer (AZV), vertelt over zijn bedrijf, eerdere ervaringen op de kade en het belang van de haven voor de sector.

still-6-container-laden-op-depot

Ter land, ter zee en in depot
‘Ja, ik denk dat wij al bijna tien jaar meedoen aan de Wereldhavendagen’. Als ervaren vertegenwoordiger op de kade kijkt Kees Overbeek uit naar het aankomende evenement, wat plaats zal vinden op 2, 3 en 4 september 2022. Zijn bedrijf, Internationaal Transportbedrijf Overbeek B.V., is gespecialiseerd in het vervoeren, opslaan, verhuren en verkopen van zeecontainers: ‘We zijn nog voor de tijd van Nedlloyd groot geworden met containerrederijen en hebben nog steeds grote rederijen als klant. Om in te zetten op een divers klantenbestand, werken we nu ook met expediteurs en verladers’.

De vele High Cube, box- en reefercontainers die via Overbeek bij hun klanten terecht komen kunnen bovendien ook voor langere perioden op het terrein van Overbeek terecht. ‘We zijn in een ver verleden al eens gestart met empty depot’, vertelt de containerspecialist. ‘Dat gaat om containers die vol binnenkomen en vol vertrekken, maar waar in de tussentijd wel opslag voor nodig is. Dit is ook een functie waar wij ons mee bezig houden. Verder worden er containers nagekeken, gerepareerd en schoongemaakt als het nodig is.’

Een kloppend havenhart
Met een bedrijf dat gevestigd is tussen de tweede Petroleumhaven en het oude dorpje Pernis, is Overbeek zich sterk bewust van het belang van de haven: ‘Een groot gedeelte van ons werk start en eindigt in de Rotterdamse haven. De locatie van ons bedrijf werkt in ons voordeel, omdat we het ook als een hub gebruiken voor lading die vanuit schepen wordt overgeslagen naar tijdelijke opslag. Met alle drukte op de terminals, is dit tegenwoordig erg belangrijk.’

Tijdens de Wereldhavendagen representeert Overbeek dan ook trots de Alliantie Zeecontainervervoerders, het samenwerkingsverband tussen TLN en de VZV (Vereniging voor Zeecontainer Vervoerders) dat de oproep voor standbemanning op de kade uitzet. ‘In principe sta je er ter vertegenwoordiging van de hele branche, en zo zie ik het ook. Wij als zeecontainervervoerders voelen ons onderdeel van het systeem, de logistieke keten van de haven’, stelt hij. ‘De containers zijn lang onderweg, maar voor het eerste en laatste stukje zijn wij binnen de haven een kleine, maar ook een van de belangrijkste schakels voor de klant.’

Met open (harmonica)deuren
Waarom juist de Wereldhavendagen een goede mogelijkheid bieden om de sector te promoten? Voor Overbeek is het antwoord simpel: ‘Het is een presentatie van wat er allemaal in de haven te beleven valt en het is heel divers. De transportsector was naar mijn mening eerst een beetje ondervertegenwoordigd op de Wereldhavendagen, maar het komt door de inzet van TLN steeds meer op. Ook vind ik het goed dat de uitstraling van Rotterdam als haven wordt gepromoot, zeker om het aantrekkelijk te maken om er te werken.’

Lachend denkt hij terug aan de afgelopen jaren: ‘Ik vind het altijd wel leuk als wat oudere mensen en gepensioneerden vertellen dat ze in de haven hebben gewerkt en je merkt dat veel gezinnen het toch bijzonder vinden als ze een kijkje in de wagen kunnen nemen; kleine kinderen worden opgetild en in de wagen gezet. Wie weet blijft daar iets van hangen en zien we ze later terug!’ Naast zijn hoop voor weer een gezellige editie, met zowel het publiek als de standbemanning, geeft Overbeek toe dat hij stiekem wel zijn ogen open houdt voor een nieuwe generatie brancheleden. ‘Geïnteresseerden kunnen via een rij-opleider van Sectorinstituut Transport en Logistiek (STL) eventueel gelijk starten.’

Ten slotte geeft de containerspecialist een hint voor zijn plannen op de aankomende Wereldhavendagen. Enthousiast omschrijft Overbeek de verenigingsstand aan de Westerkade: ‘Onze stand is een container met deuren aan drie kanten, zodat de zijkant als een soort harmonica open en dicht kan. Daar hebben de laatste jaren onder andere een race-simulator en allerlei giveaways ingestaan. Tegenwoordig doen we een quizje: om gebruik te maken van de simulator moeten mensen eerst wat vragen beantwoorden over de haven, het transport in de haven en wat wij als zeecontainervervoerders doen. De impressie die wij uiteindelijk achter willen laten is dat het containertransport toch een belangrijke schakel is in de haven en dat wij daar ook voor staan. Zonder trucks staat de haven stil.’