Papier eruit, gegevens erin

De digitale vrachtbrief levert tijd, duidelijkheid en gemak op. Dat is niet alleen de aanprijzing van leverancier Beurtvaartadres, maar ook de praktijkervaring van transporteurs. Met inbegrip van kleine bedrijven.

Groenen-Coenen-afgesneden
Ad Groenen (l), Theo Coenen (r)

‘De digitale vrachtbrief (eCMR) past in mijn proces om alles te automatiseren en te digitaliseren. Daar maak ik tijd mee vrij die ik aan andere zaken kan besteden’, zegt Ad Groenen, eigenaar van Groenen Transport uit Udenhout, een onderneming met zes vrachtwagens. ‘Niet alleen bespaart de eCMR papier en administratieve handelingen, we ontzorgen er de klant ook mee.’

Papier eruit
Uiteraard herkent Paul Knoop van Beurtvaartadres, een van de grote leveranciers van de eCMR (Transfollow), de motieven van Groenen. ‘We zien dat vervoerbedrijven het papier uit hun organisatie willen hebben en dat ze efficiency zoeken. We merken ook steeds vaker de behoefte aan gegevens uit het vervoerproces.‘ Hij noemt als voorbeeld een bedrijf dat voor vele duizenden euro’s emballage heeft rouleren in zijn keten. ‘Dat wil weten waar die kratten en pallets blijven. Geen getouwtrek meer van kwijtgeraakte emballage. Met de eCMR kunnen ze het allemaal zien en hard maken.’

Voordeel
Zo’n bedrijf is Transportbedrijf J.M. Coenen uit Boxmeer. ‘Waar we aanvankelijk op stuk liepen, gaat ons uiteindelijk voordeel opleveren’, aldus eigenaar Theo Coenen. ‘We hadden de invoering van de eCMR geparkeerd omdat we de retouremballage niet konden terugzien in ons Transport Management Systeem.’ Dat was essentieel voor het bedrijf met zo’n 40 vrachtwagens. ‘Inmiddels is het technisch voor elkaar. We gaan het in het laatste kwartaal uitrollen,’ zegt Coenen. De Boxmeerse transporteur ziet in de eCMR een mogelijkheid om alles eenduidiger te registreren. ‘Je krijgt veel meer snelheid in je administratie. Daar halen we het grote voordeel uit. En natuurlijk uit de efficiency op kantoor. Nu scannen medewerkers de vrachtbrieven allemaal in het systeem. De tijd die dat kost, kun je in andere zaken steken.’

Klanten
Het succes ligt ook aan de klanten. ‘Het is een klassieke reden voor een vervoerder om te gaan werken met de digitale vrachtbrief’, legt Knoop uit. ‘Een verladende partij wil digitaliseren en een vervoerder gaat daarin mee. Maar andersom gebeurt ook.’ ‘We hebben nog steeds klanten die alle gegevens via de post willen hebben’, zegt Groenen. ‘Daar moeten we van af. We zitten nu op 80 procent digitaal versturen; daar willen we 100 procent van gaan maken.’

Waar je goed in bent
Groenen zegt tegen vaak kleinere bedrijven waarvoor hij rijdt en waar de directeur zelf nog aan de band staat: ‘Jij bent goed in produceren. Alles wat met transport te maken heeft, moet je bij ons neerleggen’. Hij vervolgt: ‘We maken met een klant een koppeling van zijn systeem naar het onze. De orders die hij invoert, komen automatisch bij ons in het TMS. Daar gaan wij plannen en dan schieten we ’m terug. De productie kan dan klaar worden gezet voor verlading en we zetten de gegevens door naar de eCMR. Dat nemen we als voorbeeld mee naar andere kleinere klanten.’

Chauffeurs
Om de uiteindelijke invoering van het systeem is Coenen niet bezorgd. ‘De communicatie eromheen moet wel goed zijn. Alle 70 chauffeurs moeten er uiteindelijk mee gaan werken. Het is belangrijk daar voldoende aandacht aan te besteden.’ Dat het uiteindelijk ook hun werk gemakkelijker maakt, kan collegavervoerder Groenen beamen. ‘Zelfs de chauffeur met de meeste weerstand zei na een maandje dat het supersimpel en gemakkelijk is. Je moet er even de tijd voor nemen. En schrijf vooral op dat Beurtvaartadres ook mij meer dan uitstekend ondersteund heeft. Ik ben niet van de digitale generatie. Ze hebben mij met alle geduld begeleid bij het invoeren van de eCMR.’