RDW: Pas drie van de tien (land)bouw- en logistieke voertuigen geregistreerd

De RDW meldt dat op 1 juli pas 30% van de verplicht te registreren motorrijtuigen met beperkte snelheid, tractoren, aanhangers en mobiele uitrustingsstukken zijn aangemeld. TLN roept haar leden nogmaals op om (land)bouwvoertuigen vóór 1 januari te registreren. Zo voorkom je vervelende operationele problemen en hoge individuele schouwingskosten per voertuig als je na die datum alsnog wilt registreren.

trekker – Kenteken –

In totaal zijn 164.000 van de naar schatting 550.000 geregistreerd, terwijl er nog maar een half jaar te gaan is voor conversievoertuigen (d.w.z. voertuigen in gebruik vóór 1 januari 2021). Vóór 1 januari 2022 moeten alle registratie plichtige (land)bouw- en logistieke voertuigen bij de RDW geregistreerd zijn om nog op de openbare weg te mogen rijden.

Vooral zorgen over motorrijtuigen met beperkte snelheid
De RDW maakt zich vooral zorgen over de groep motorrijtuigen met beperkte snelheid (mmbs). Dit is een zeer diverse groep voertuigen die bijvoorbeeld ook in de bouw, bij infraprojecten en in de logistiek gebruikt worden, zoals hoogwerkers, graafmachines, wielladers, terminaltrekkers en heftrucks. Slechts 21.000 van de verwachte 130.000 mmbs’en waren per 1 juli geregistreerd, ongeveer 16 procent. Daarnaast waren op dat moment 100.000 tractoren en 43.000 aanhangwagens en getrokken uitrustingsstukken geregistreerd. De RDW ziet ook grote regionale verschillen in registratie. Zo lopen houders van deze voertuigen in Friesland en Zuid-Holland met 17 respectievelijk 21 procent sterk achter bij de registratie en doen houders in Gelderland en Limburg het goed met 43 respectievelijk 42 procent. In onderstaande tabel staan de registratieverzoeken per provincie.

Hulp bij registratie
Op de speciale registratie-site van de RDW krijgen aanvragers alle benodigde informatie vooraf en hulp bij het invullen van de juiste voertuiggegevens. De RDW merkt, dat er nog vele misverstanden over de registratieplicht bestaan. Zo is registratie nodig als het gemotoriseerde (land)bouwvoertuig op de openbare weg sneller dan 6 km/u kan rijden, niet pas vanaf 25 km/u. Voor getrokken materieel geldt dat registratie nodig is als het op de openbare weg sneller dan 25 km/u rijdt. Met openbare weg wordt ook een landweg bedoeld, een korte oversteek van het ene naar het andere veld of bedrijfsterrein of een openbaar deel van het eigen terrein. Na registratie is een kentekenplaat voor gebruikte (land)bouwvoertuigen per direct nodig, zodra deze 25 km/u of sneller rijden op de openbare weg. Vanaf 1 januari 2025 moeten alle geregistreerde (land)bouwvoertuigen een kentekenplaat voeren.