Regionale verschillen in registratie (land)bouwvoertuigen

De registratie van (land)bouwmachines, rijdende werktuigen en getrokken materieel verschilt per regio. Het beste scoort Gelderland waar 63% van alle voertuigen zijn geregistreerd. Onderaan de lijst bungelt Friesland met 24%. De Rijksdienst voor Wegverkeer (RDW) roept alle eigenaren die hun voertuigen nog niet hebben geregistreerd op dit zo spoedig mogelijk te doen. TLN sluit zich aan bij deze oproep. Zonder kentekenbewijs mag een (land)bouwvoertuig vanaf 1 januari 2022 niet meer de weg op.

Kentekenwet-1

Vanwege de achterlopende cijfers verwacht de RDW dat eigenaren niet op tijd hun kenteken krijgen. Nog maar 4 op de 10 van deze voertuigen is geregistreerd. Vooral de (land)bouwvoertuigen in de bouw, infra en groen en de bijzondere (land)bouwvoertuigen (MMBS’en) blijven achter. De RDW roept eigenaren van deze voertuigen op om snel aan de registratie te beginnen. Alleen dit jaar kan dat online zonder keuring. ‘Voordat een eigenaar een voertuig kan registreren, moet hij of zij zelf een aantal gegevens verzamelen, zoals het chassisnummer, bouwjaar, merk, type en handelsbenaming’, aldus Rob van Dokkumburg van de RDW.

Hulp bij registratie

De RDW doet nu al een beroep op de eigenaren om wachttijden of teleurstelling te voorkomen. Van Dokkumburg: ‘Uit de ervaringen tot nu toe blijkt dat de meeste eigenaren hulp of advies nodig hebben bij de registratie. Die bieden we de eigenaren nu ook. Dat wordt lastiger als iedereen op het laatste moment belt. Als de wachttijden te ver oplopen, kunnen we bovendien niet garanderen dat we alle aanvragen goed kunnen afhandelen. Dan kan het gebeuren dat het kentekenbewijs niet voor 1 januari op de mat valt en je nog niet de weg op mag.’

Slechts 18 euro

Om nog op de openbare weg te mogen rijden, moeten trekkers en MMBS’en vanaf 1 januari 2022 geregistreerd zijn. Dat kan nu op de website voor de RDW voor 18 euro. Zijn de voertuigen niet geregistreerd en komt de eigenaar toch op de openbare weg, dan riskeert hij een boete en zijn de voertuigen mogelijk niet verzekerd. Na 1 januari 2022 kan een trekker of MMBS alleen nog een kenteken krijgen met een keuring bij de RDW. De kosten daarvoor zijn minimaal 140 euro.

Zorgen over MMBS’en

Vooral de zogeheten motorrijtuigen met beperkte snelheid (MMBS) lopen achter in de registratie. Een kwart van de eigenaren weet nog niet dat ze hun voertuig moeten registreren, blijkt uit onderzoek van de RDW. ‘We denken dat eigenaren zich niet realiseren dat hun voertuig een MMBS is en dus geregistreerd moet worden”, voegt Van Dokkumburg toe. Het gaat om een enorm diverse groep voertuigen die in de bouw, bij infraprojecten en in de logistiek gebruikt worden, zoals dumpers, graafmachines, wielladers, veegmachines, minitrekkers en heftrucks, maar ook toeristische wegtreintjes, rijdende winkels en teruggekeurde voertuigen. Ook grote landbouwvoertuigen als zelfrijdende oogstmachines zijn MMBS’en. Met 31.000 registraties is nog geen kwart van de verwachte 130.000 voertuigen geregistreerd.

Registratie per provincie

 

Provincie

Registraties Aantal voertuigen Percentage
Gelderland 43.487 68.818 63%
Limburg 16.763 30.348 55%
Noord-Brabant 38.714 76.124 51%
Drenthe 18.289 38.099 48%
Utrecht 10.573 24.854 43%
Zeeland 11.974 31.215 38%
Groningen 15.743 41.492 38%
Overijssel 19.636 54.321 36%
Flevoland 8.210 24.004 34%
Noord-Holland 16.884 50.241 34%
Zuid-Holland 16.246 53.239 31%
Fryslân 14.205 58.347 24%
Totaal Nederland 230.724 551.101 42%