Samen broeden op een groen ei

Meerdere wegen leiden naar Rome. Ook als het gaat om de verduurzaming in het transport. Daarom kiest Scania niet voor één specifieke richting, maar gaat het met de vervoerder op zoek naar de voor hem of haar ideale oplossing. ‘We bewandelen verschillende energiepaden.’

Scania – Italie? – Spanje? –

Scania startte 6 jaar geleden met het ‘Take CO2ntrol’-programma. Volgens Hans Binnendijk, product manager eMobility & Sustainable Transport bij Scania Benelux, is de Zweedse truckfabrikant toen écht begonnen met het reduceren van de CO2-uitstoot. ‘We hebben onze motor flink onder handen genomen. Ook zijn we ons intensiever gaan richten op alternatieve brandstoffen zoals LNG, CNG, biodiesel en HVO, naast hybride voertuigen met een elektromotor.’ Met genoemd programma wilde Scania het klassieke kip-ei verhaal doorbreken. ‘We hebben niet afgewacht, we zijn het gewoon gaan doen.’

Gezamenlijke aanpak
Alles wat Scania op het vlak van duurzaamheid doet, gebeurt naar eigen zeggen bij voorkeur in een vierhoek. Binnendijk: ‘We kunnen en willen dit alleen samen doen met vervoerders, hun opdrachtgevers en energieleveranciers. We kijken telkens naar wat mogelijk is. Deze manier van werken zorgt ervoor dat je geen onderdeel bent van het probleem maar van de oplossing.’

‘Het doel voor ogen houden, niet de specifieke technologie’

Meerdere antwoorden mogelijk
Wat betekent dit nu voor de vervoerder die morgen een nieuwe, duurzame vrachtwagen wil kopen? Meerdere antwoorden op deze vraag zijn mogelijk, aldus Binnendijk. ‘Elke transportoperatie is anders opgebouwd. Daarom is het belangrijk om de uitdagingen eerst uitvoerig te definiëren. Welke CO2-doelstelling heeft de opdrachtgever? Hoe belangrijk is de reductie van lokale emissies? Gaat het bij voorkeur om een stille truck? Op basis van de gedefinieerde uitdagingen gaan we op zoek naar de ideale oplossing.’

Realistische oplossing
De voorkeur gaat uit naar realistische oplossingen, zegt Binnendijk. ‘Natuurlijk kijken we bij Scania naar batterij-elektrisch en ook groene waterstof heeft onze aandacht. Maar die oplossingen zijn niet altijd realistisch voor de dag van morgen. Het is belangrijk goed oog te houden voor de beschikbaarheid, betaalbaarheid en betrouwbaarheid van de gekozen oplossing. Een Euro 6-vrachtwagen vervangen door een hybride truck kan bijvoorbeeld een prima keuze zijn, gegeven de situatie en gezien de investeringskosten. Wij houden het doel voor ogen, niet de specifieke technologie. We bewandelen daarom bewust verschillende energiepaden.’

Juiste balans vinden
Scania vindt het belangrijk om vervoerders voor te bereiden op wat komen gaat. Binnendijk: ‘De klimaatuitdaging is er. Daar bestaat geen enkele discussie over. We kunnen niet gaan wachten tot bepaalde technologieën gemeengoed zijn. Dan zijn we te laat. We proberen bovenal realistisch te zijn. Tegelijkertijd blijven we iedereen vertellen wat nodig is om de klimaatdoelen te realiseren. We gaan hierover het gesprek aan met vervoerders. Waar mogelijk doen we dat ook met hun opdrachtgevers. Uiteindelijk wil je met elkaar de juiste balans vinden. De keuze voor een bepaald voertuig en een bepaalde aandrijving moet rond te rekenen zijn. Maar diezelfde keuze moet ook bijdragen aan de noodzakelijke verduurzaming in het transport.’

Duurzame accu’s
Uiteindelijk gaat het om een totaaloplossing en om een keuze waar iedereen en alles baat bij heeft. Daarom werkt Scania op dit moment samen met de Zweedse batterijontwikkelaar Northvolt. Die samenwerking moet over een paar jaar leiden tot duurzaam geproduceerde accu’s voor de eigen trucks. Binnendijk: ‘Gezamenlijk pakken we onze verantwoordelijkheid. Samen willen we het ei uitbroeden, en dan liefst een groen ei.’