Slimme Brexit-tool voor uitbesteden douane en logistiek

Voor mkb-ondernemers die vanwege de Brexit hun werkzaamheden voor douane en logistiek willen uitbesteden, lanceren evofenedex, ACN en TLN/FENEX een gratis Brexit-tool. Vanaf 1 januari 2021 moet er bij handel met het Verenigd Koninkrijk aangifte voor invoer en uitvoer worden gedaan. Hierover moeten duidelijke afspraken worden gemaakt en er moet ook veel informatie worden uitgewisseld. De nieuwe tool helpt hierbij.

Brexit computer, getreadyforbrexit

Wie verantwoordelijk is voor het doen van de invoer- en uitvoeraangiftes, hangt af van de gemaakte afspraken tussen klant en leverancier. Bedrijven die zelf verantwoordelijk zijn, kunnen overwegen de aangifte uit te besteden aan een douaneagent.  Een goede voorbereiding op brexit kost tenminste 2 maanden. De Brexit-tool is gratis beschikbaar voor alle bedrijven.

Brexit-tool
‘Vanuit onze kennis en ervaring hebben onze organisaties goed inzicht in welke informatie nodig is voor het organiseren van douaneformaliteiten door een externe partij en eventueel ook het transport’, aldus Bart Jan Koopman, directeur evofenedex. ‘De douaneformaliteiten kunnen worden uitbesteed aan een douane-expediteur, maar die heeft hiervoor een heldere opdracht nodig. De nieuwe tool geeft in één oogopslag inzicht in alle noodzakelijke informatie. Zo leg je met deze tool de basis voor duidelijke afspraken tussen jouw bedrijf en de expediteur.’

Hoe werkt het?
Liesbeth Slappendel van TLN/FENEX: ‘De tool kan zowel door de verlader als de expediteur worden ingevuld. Het online formulier stelt de partijen in staat de informatie te delen, die nodig is voor een douaneaangifte en de logistieke activiteiten. Welke ICC Incoterms® 2020-regel is overeengekomen met de klant? Wat zijn de goederencode en het EORI-nummer? Is de lading vergunningplichtig? Op welke manier moet het transport plaatsvinden? Onze tool maakt al deze informatie inzichtelijk.’

Informatie op maat
‘Na het invullen van de relevante vragen, ontvangt de ondernemer een maatwerkoverzicht met de specifieke informatie die nodig is om de douaneformaliteiten en het transport uit te besteden’, vult Ben Radstaak van ACN aan. ‘Dit overzicht kan vervolgens gedeeld worden met de klant of gebruikt worden om offertes op te vragen bij diverse expediteurs. Zo hebben beide partijen een duidelijk overzicht van de te verwachten werkzaamheden.’

De drie organisaties werken de komende maanden nauw samen met overheden om bedrijven zo goed mogelijk voor te bereiden op de gevolgen van de brexit. Want deal or no deal, er gaat heel veel veranderen voor bedrijven. Om problemen in de logistieke ketens te voorkomen, moeten zij nú aan de slag.