Snel reageren in crisistijd is cruciaal

Hoe kom je sterker uit de crisis en wat kunnen ondernemers leren van eerdere crises? Die vragen proberen TLN, ING en TVM in hun sectorstudie ‘Crisis? Creëer je eigen kansen!’ te beantwoorden. Tijdens een talkshow hierover, spraken onder andere TLN-directeur Jan Boeve en verschillende ondernemers over ondernemen in crisistijd en wat je kan doen om je bedrijf tegen een crisis te wapenen.

Jan Boeve

Het belangrijkste advies van de sectorstudie is dat je als ondernemer snel op de crisis moet reageren. Of het nou het wegvallen van de vraag of een kostenstijging is: op tijd inspelen op veranderingen is van cruciaal belang.

Snel schakelen
Dat wordt ook tijdens de talkshow door alle sprekers bevestigd. Volgens Lorenzo Bas, directeur van Bas Transport, betekent dat concreet het opnieuw op waarde schatten van alle werkzaamheden en klanten. ‘Als je niet acteert, gebeurt er ook niets. Je moet jezelf afvragen: waar verdien ik geld en waar laat ik het liggen? Je moet luisteren naar je klanten en bedenken waar je op in kan spelen’. Joost Ganzenboom van Remie Transport sluit zich daar bij aan. ‘Je moet je bewust zijn van wat je kunt doen en opletten wat er allemaal om je heen gebeurt. Ook binnen je klantenkring’.

Samenwerking
Maar dat betekent niet dat je ‘coronakortingen’ moet gaan geven, benadrukt TLN-directeur Jan Boeve: ‘Ik hoop dat we in deze crisis kunnen laten zien dat we een meerwaarde kunnen leveren en dat we onszelf niet klein maken, wat nog wel eens gebeurt. We hebben een hartstikke mooie sector, waarin we meer kunnen samenwerken. Daar kunnen we nog stappen in zetten.’ Onderling vertrouwen is daarbij wel van cruciaal belang, aldus Peter de Rooy van De Rooy Transport: ‘Je moet informatie durven delen met elkaar en niet bang zijn dat je elkaars klanten wegneemt. Dat betekent ook dat je transparant naar de klant moet zijn. Als je zelf iets niet kan moet je jezelf afvragen of iemand anders aan invulling aan kan geven. Dat moet je anderen ook gunnen’.

Voorbij de crisis
Ondernemen is ook vooruitkijken, benadrukken verschillende sprekers. Hun advies is dan ook om voorbij de crisis te kijken en je nú al voor te bereiden op wat er straks komen gaat. ‘Je moet niet alleen met de waan van de dag bezig zijn, maar ook aan de langere termijn gaan denken’, aldus Bas. Rene Moeijes van Moeijes transport concludeert hetzelfde. ‘Kijk bijvoorbeeld naar de komende Green Deal en de vergroening van onze sector. We komen straks de uit de crisis en dan komt de vraag: waar moet ik in gaan investeren? Maar die keuze moet je nu al maken!’

Benieuwd naar de talkshow? Die kijk je hier terug.
Benieuwd naar het rapport? Bekijk het hier.