TLN: Maak appen achter het stuur onmogelijk

TLN roept vrachtauto- en telefoonfabrikanten op om appen achter het stuur technisch onmogelijk te maken. Tot dat zover is, zouden meer handhaving en hogere sancties ongelukken door appende chauffeurs moeten helpen voorkomen.

Semi Truck Driving Job

​Vrachtauto- en telefoonfabrikanten zouden volgens TLN moeten samenwerken om het simpelweg onmogelijk te maken om in een rijdende vrachtauto te appen, of andere dingen op een mobiele telefoon te doen waardoor de chauffeur zijn aandacht niet bij de weg heeft. Alleen handsfree navigeren en bellen zou mogelijk moeten zijn, vindt TLN. ‘Appen achter het stuur is onacceptabel’, zegt TLN-voorzitter Arthur van Dijk. ‘Dat moeten alle weggebruikers gewoon laten, dat zou vanzelfsprekend moeten zijn. Elk ongeluk is er een teveel. Laten we gewoon zorgen dat chauffeurs niet meer in de verleiding kunnen komen om tóch de tekstfuncties van de telefoon te gebruiken.’

Hogere pakkans

Omdat het waarschijnlijk wel even duurt voordat alle vrachtauto’s en telefoons zijn uitgerust met technieken die appen achter het stuur onmogelijk maken, zou de overheid de pakkans voor appen achter het stuur moeten verhogen. Controles vanuit touringcars of vanaf bruggen, zoals de politie die de laatste tijd uitvoert, blijken heel effectief. Op deze wijze kan de politie makkelijker in de cabine van een vrachtauto kijken. Daarnaast juicht TLN nieuwe initiatieven op dit gebied toe, zoals het experiment van de politie met een camera die automatisch registreert of weggebruikers hun telefoon gebruiken tijdens het rijden​.

‘Appen onacceptabel’

Er zijn nog geen harde cijfers over ongevallen veroorzaakt door appende vrachtautochauffeurs. ‘Maar bestuurders van vrachtauto’s hebben een extra verantwoordelijkheid: ze zijn professionals’, zegt Van Dijk. ‘En als het misgaat, zijn de gevolgen van een ongeluk met een vrachtauto vele malen groter, vanwege de afmetingen en gewicht van het voertuig.’ Eigenlijk zouden chauffeurs ook zonder technische blokkering van hun telefoon of de dreiging van een strenge sanctie hun telefoon links moeten laten liggen, vindt TLN.

Chauffeurs zijn professionals

Van Dijk wijst erop dat de meeste vrachtautochauffeurs zich als professionals gedragen. Het zijn vakmensen met een uitstekend verkeersinzicht. ‘Door goed te anticiperen op het gedrag van andere weggebruikers voorkomen vrachtautochauffeurs zelfs elke dag ongelukken. Bijvoorbeeld door meer afstand te bewaren als een bestuurder van een personenauto slingert of merkwaardig manoeuvreert. Laten we dat vooral niet vergeten.’

Transportondernemers ook verantwoordelijkheid

De chauffeur is ‘de kapitein op het schip’, maar ook transportondernemers hebben een verantwoordelijkheid om in hun bedrijf appen achter het stuur te voorkomen. Het risico van appen achter het stuur lijkt onderbelicht. Door chauffeurs goed voor te lichten over de gevaren, door bijvoorbeeld de SafeDrivePod te installeren in vrachtauto’s: een apparaatje dat je in de auto installeert, en dat tijdens het rijden zorgt dat je de telefoon alleen voor handsfree bellen en navigeren kunt gebruiken. En natuurlijk door maatregelen te nemen tegen chauffeurs die met appen toch de fout ingaan.