TLN waarschuwt voor verhoogd risico inklimmers

Transport en Logistiek Nederland (TLN) waarschuwt voor een verhoogd risico op inklimmers bij Calais. Vanwege de naderende Brexit neemt de drukte bij de Eurotunnel toe en staan er lange files. Stilstaande vrachtwagens bieden illegale migranten een uitgelezen mogelijkheid om in de trailer te klimmen.

wachtrij20Calais

Exporteurs willen nog voor 1 januari zoveel mogelijk naar het Verenigd Koninkrijk vervoeren. Daardoor is het bij de Eurotunnel veel drukker dan gewoonlijk. Bij Calais staan vandaag files van tientallen kilometers. Stilstaande vrachtwagens zijn een doelwit voor migranten die zo makkelijk in de trailer kunnen klimmen.

Niet uitstappen
TLN benadrukt om bij een vermoeden van inklimmers niet uit te stappen en direct het alarmnummer van de politie te bellen. Het komt regelmatig voor dat de chauffeur denkt dat alle illegale immigranten het voertuig hebben verlaten, waarna bij controle blijkt dat een aantal is achtergebleven in de vrachtauto.

In bijna heel Europa is het telefoonnummer van politie, brandweer en ambulance bij spoed 112. In Frankrijk is het noodnummer in Calais en Noord-Frankrijk bij spoed via de mobiele telefoon 117.

Maak altijd gebruik van de “Code of Practice” van de UK Border Force en de bijbehorende “vehicle check list”. De “Code of Practice” kan  je ook gebruiken voor andere havens.

TLN benadrukt het belang:

  • Om niet te stoppen in België, indien niet noodzakelijk
  • Fysieke controle van TIR kabel, verzegeling en hangsloten
  • Wees alert op een doorgesneden en weer met lijm of haak vastgemaakte TIR kabel en controleer de kabel
  • Controleer of verzegelingen en hangsloten niet zijn doorgesneden, gebroken en/of gerepareerd. Als een hangslot moeilijk geopend of gesloten kan worden, kan dit erop wijzen dat ermee geknoeid is. Verzegelingen worden ook regelmatig ‘vakkundig’ weer gerepareerd!
  • Laat uw vrachtauto niet onbeheerd staan, ook niet als die leeg is
  • Ga niet op afgelegen plaatsen staan
  • Parkeer waar mogelijk op beveiligde parkings. Via de website iru.org/transpark-app kunt u de route ingeven en de beveiligde parkeerplaatsen lokaliseren
  • Maak (indien mogelijk) gebruik van de CO2 check, leg dit vast en zorg voor een bewijsdocument dat u die check heeft laten doen
  • Maak onmiddellijk een print-out van de tachograaf als je langer moest doorrijden dan toegestaan, of als gevolg van vertraging in Calais de rijtijd is overschreden om aan boord van trein of boot te komen, of als het vinden van een veilige parkeerplaats meer tijd kostte
  • Zorg dat richtsnoer 1 met betrekking tot de  rij- en rusttijdenverordening 561/2006 in verschillende talen in de cabine aanwezig is. Deze is hier te downloaden en beschrijft dat chauffeurs onder uitzonderlijke omstandigheden incidenteel mogen afwijken van de maximale rijtijden
  • Schakel bij het verlaten van de vrachtauto altijd het beveiligingssysteem in
  • Sluit de cabine altijd af en laat nooit contactsleutels in het voertuig achter
  • Het meenemen van lifters of andere onbekenden wordt nadrukkelijk afgeraden (verzekeraar staat dit niet toe)