TLN: ‘Tijd om Mobility Package uit te pakken’

Het Mobility Package bevat goede én slechte delen en zou niet als één pakket, maar als losse wetten behandeld moeten worden, vindt TLN. ‘Deze voorstellen kun je niet over één kam scheren’, zegt directeur Jan Boeve. ‘Tijd om dit pakket uit te pakken.’

European Union flags in front of the Berlaymont building

Donderdag 10 januari stemt de Transportcommissie van het Europees Parlement over deel 1 van het Mobility Package, een pakket aan maatregelen voor de Europese transportsector. De week daarna stemt het volledige Parlement erover. Woensdag 9 januari protesteert vakbond FNV tegen het pakket.​

‘Stuk voor stuk beoordelen’

‘Om deze maatregelen óf allemaal weg te stemmen óf allemaal te ondersteunen is heel vreemd’, zegt Jan Boeve, directeur van Transport en Logistiek Nederland (TLN). ‘Het gaat over zoveel verschillende onderwerpen, van verdere liberalisering van de sector tot het al of niet doorbrengen van de lange rustperiode in de cabine van de vrachtauto. Stuk voor stuk belangrijke onderwerpen, die de EU dan ook stuk voor stuk moet beoordelen, vinden wij. De Europese Unie discussieert nu al zo lang over dit pakket, dat laat ook zien dat het ondoenlijk is eruit te komen op deze manier.’

Behoud enkele huidige wetten

Samen met vakbonden FNV en CNV riep TLN in mei 2018 de Nederlandse Tweede Kamer met een petitie op te strijden voor het behoud van enkele huidige Europese wetten. TLN en de bonden zijn het over een aantal maatregelen uit het Mobility Package helemaal eens, en over een aantal maatregelen helemaal niet. Net zoals TLN een deel van de huidige voorstellen van het Mobility Package positief vindt, en een deel helemaal niet.

Positief: geen verdere liberalisering cabotage

TLN vindt, net als de bonden en de Europese Raad, dat we de huidige regels voor cabotage moeten behouden (binnenlands vervoer in een EU-lidstaat door een vervoerder uit een andere EU-lidstaat). Namelijk: maximaal drie cabotageritten in maximaal zeven dagen. Raad en Parlement lassen nu ook een zogeheten cooling off-periode in van of vijf dagen (Raad) of zestig uur (Parlement). Hiermee moet worden voorkomen dat een voertuig snel even de grens overgaat om direct daarna in diezelfde lidstaat steeds weer opnieuw te kunnen caboteren. TLN vindt dat positief, want dit ​voorkomt systematische cabotage.

Positief: rust in cabine op beveiligde parkeerplaats

Het Europees Parlement is tot nu toe vóór een verbod op het doorbrengen van de normale we​ekendrust in de cabine van de vrachtauto. Met een belangrijke uitzondering: als de vrachtauto op een beveiligde parkeerplaats met voldoende voorzieningen voor de chauffeur staat, mag hij of zij de wekelijkse rust wél in zijn cabine doorbrengen. TLN steunt dit voorstel. Vooral ook omdat er op dit moment nog onvoldoende slaapfaciliteiten (zoals hotels) in de buurt van veilige parkeerplekken zijn. En ook omdat er op dit moment nog te weinig beveiligde parkeerplaatsen zijn in Europa. Wanneer chauffeurs hun wekelijkse rust wel op een beveiligde parkeerplaats mogen doorbrengen, zijn die parkeerplaatsen eerder rendabel te maken. En zullen ondernemers dus eerder geneigd zijn zo’n parkeerplaats te bouwen en beheren.

Elke chauffeur heeft er recht op om op een fatsoenlijke manier zijn of haar rust te genieten. In dit kader zijn TLN en FNV het ook er over eens dat chauffeurs regelmatig naar huis moeten terugkeren, om te voorkomen dat zij een nomadenbestaan leiden. Het Europees Parlement wil dat zij eens per vier weken naar huis moeten en TLN steunt dat voorstel.

Positief: rusttijden wijzigen niet

De Raad heeft ook een wijziging van de wekelijkse rust voorgesteld. Het Parlement wil dit echter niet. TLN vindt dat goed, omdat het voorstel nauwelijks een flexibilisering te noemen is aangezien de rijtijden gelijk blijven. Bij gemiddeld 45 uur rijtijd per week (van maandag tot en met zondag) zal de rust automatisch altijd meer zijn dan twee dagen per twee weken.

Negatief: uitzondering detachering

Het Mobility Package moet duidelijkheid geven over detachering, waarbij werknemers uit een ander EU-land dezelfde beloning krijgen voor hetzelfde werk als hun collega’s in het gastland. In het huidige voorstel krijgt een buitenlandse chauffeur vanaf dag één het loon betaald van het land waarin hij rijdt, met uitzondering van transito- of bilateraal vervoer (vervoer van land A naar land B en weer terug). Daar is TLN het mee eens. Maar in het voorstel zit ook een ingewikkelde uitzondering, waarbij de vervoerder in doorkruisende lidstaten nog één heen- en één of twee terugritten mag doen,  als hij tenminste niets heeft bijgeladen. Dat maakt de handhaving op detachering nog complexer dan nu al het geval is.

Negatief: voertuig verplicht leeg terugrijden naar thuisland

In de voorstellen staat ook dat een chauffeur eens in de zoveel tijd naar huis moet, de zogenaamde return home-regeling. TLN is het hier helemaal mee eens: zo kunnen we voorkomen dat chauffeurs een nomadenbestaan leiden. Daarom wil TLN dat chauffeurs elke vier weken verplicht naar huis moeten. Maar de Europese Raad wil dat dit ook geldt voor het voertuig. Dat vindt TLN zeer onwenselijk: als we in heel Europa lege vrachtauto’s terug laten rijden naar hun thuisland is dat niet alleen zeer slecht voor het milieu, maar zadelt dat transportondernemers ook op met onnodige kosten.