TLN wil strenge aanpak ‘AdBlue-fraude’

Het ZDF-programma over fraude met het uitschakelen van AdBlue-systemen in trucks heeft voor veel ophef gezorgd. Landen als Duitsland en Oostenrijk hebben al strengere controles aangekondigd. TLN wil dat overtreders in Nederland ook hard worden aangepakt.

AdBlue-1

​De Duitse televisiezender ZDF liet onlangs zien dat wegvervoerders uit vooral Midden- en Oost-Europa op grote schaal frauderen met het omzeilen van AdBlue-toevoeging in Euro 5- en 6-motoren. Met behulp van een simpel stukje elektronica, een zogenaamde emulator ofwel AdBlue-killer, wordt de injectie van AdBlue onderbroken en wordt onjuiste informatie aan het motormanagement gegeven. Een vals signaal van de NOx-sensor na de SCR-kat bevestigt dat de motor ‘schoon’ is. De vervoerder bespaart zo de kosten en het ongemak van het AdBlue-gebruik, terwijl de NOx-uitstoot vele malen hoger is dan de voor deze motoren wettelijke toegestane waarden.

Makkelijk in te bouwen

Het onderzoek liet ook zien dat AdBlue-killers voor weinig geld via het internet overal te koop zijn. Het apparaat is makkelijk in te bouwen en kan eenvoudig worden aan- en uitgezet. Tegen de verkoop is weinig te doen, omdat de apparatuur zogenaamd bedoeld is voor landen buiten de EU, waar geen strenge uitlaatgasnormen op Euro 5- en 6-niveau voor nieuwe trucks gelden.

Oneerlijke concurrentie

Voor het gebruik in Europa ligt dat uiteraard anders. Nieuwe vrachtauto’s moeten hier op de weg aan dezelfde emissie-eisen voldoen als waarvoor ze zijn toegelaten. Zonder AdBlue kunnen de Euro 5- en 6-normen onmogelijk worden gehaald. Dat zorgt voor een ontoelaatbaar zware belasting van het milieu. Door het kostenvoordeel is er ook sprake van oneerlijke concurrentie ten opzichte van vervoerders die wel AdBlue tanken.

Hard aanpakken

Het is niet duidelijk hoe groot de fraude met AdBlue-killers in Nederland is. Maar gezien de situatie in Duitsland is het aannemelijk dat er ook in Nederland vrachtauto’s rijden met deze apparatuur. TLN vindt het gebruik van AdBlue-killers onacceptabel en wil dat hier streng tegen wordt opgetreden. Vervoerders die zich hieraan schuldig maken moeten hard worden aangepakt. TLN zal dit onderwerp binnenkort met IL&T bespreken.