Transport naar Oekraïne

TLN deelt via deze pagina updates over transport naar Oekraïne en de gevolgen voor de transport- en logistieke sector.

Meer informatie over de oorlog in Oekraïne in relatie tot transport en logistiek vind je in…

 

Hulp bieden
Wil jij iets doen maar zoek je naar mogelijkheden om je hulp te bieden kijk dan op nederlandvoorvluchtelingen.nl, een platform dat VluchtelingenWerk Nederland onlangs heeft gelanceerd in nauw overleg met andere organisaties.

Vanuit de transportsector zijn ook diverse acties gestart:
Smeet Ferry in Alblasserdam – Laurens Smeets: 06-23309908 of via email: laurens@smeets.nl
De Rooy Transport in Son – Goederen bezorgen bij De Rooy, Ekkersrijt 2037 in Son
Albert van der Scheur in Apeldoorn – in samenwerking met JCI Nederland. Meer informatie vind je hier.
Stichting Chauffeursnieuws & Transporteffect – Hulp aan gestrande Oekraiense chauffeurs in Nederland. Transporteffect & Chauffeursnieuws
Stichting GAiN (www.gainhelpt.nu) / E. van Wijk Logistics B.V. (Van Wijk zelf levert geen noodhulp leveren maar werkt heeft de handen ineengeslagen met Stichting GAiN).

WhatsApp-groep
TLN verbindt leden en daarom zijn we een app-groep gestart voor de duur van de crisis in Oekraïne. Heb jij behoefte aan informatie en/of wil jij informatie delen. Dan kun je meedoen op dit tijdelijke informatie-platform. Geef dan je naam en mobiele nummer door aan redactie@tln.nl

Platform Solidarity Lanes voor Oekraïense landbouwproducten

Op 23 mei jl. heeft er een bijeenkomst van de EU-Oekraïne Solidarity Lanes plaats gevonden. Tijdens die bijeenkomst heeft de Europese Commissie officieel een platform voor zakelijke matchmaking tussen de EU en Oekraïne gelanceerd om bedrijven in de EU en Oekraïne samen te brengen. Dit platform wordt beheerd door het Enterprise Europe Network en heeft tot doel de logistieke operaties voor het exporteren en importeren van goederen van/naar Oekraïne te vergemakkelijken. Geïnteresseerden kunnen zich gratis registreren, hun profielen publiceren en zoeken naar relevante zakenpartners en kansen. Je kunt op dit platform terecht als:

  • Je op zoek bent naar manieren om de Oekraïense export te ondersteunen
  • Als jouw bedrijf transport- of opslagoplossingen aanbiedt
  • Als je een Oekraïense graanhandelaar bent en een logistieke partner zoekt om jouw producten te exporteren

Registreer je hier voor het EU-Oekraïne Business Matchmaking Platform.

Subsidie SIB Alternatieve Markten

Speciaal voor ondernemers die financieel getroffen zijn door de oorlog in de Oekraïne en/of door de sancties in Rusland heeft de RVO de SIB-subsidie uitgebreid.

Ondernemers kunnen hiermee een tegemoetkoming in de kosten ontvangen die zij maken voor het inhuren van experts op de volgende gebieden:

-optimalisatie van de internationale productie, leveranciersketens of logistieke processen;
-schrijven van een nieuw internationaal marketingplan;
-organiseren van geldzaken en procesbeheer op afstand;
-zoeken naar en betreden van alternatieve afzetmarkten.

De financiële nadelen moeten aannemelijk worden gemaakt. De subsidie kan alleen worden aangewend voor een adviseur die voldoet aan de door de RVO gestelde voorwaarden.

De subsidiebijdrage vergoedt 80% van de kosten met een maximum van € 2.500,-.  Meer informatie over de voorwaarden en hoe deze subsidie aan te vragen lees je hier.

Wegtransport maakt deel uit van nieuwe sancties

Dinsdag 5 april heeft de Europese Commissie een vijfde pakket aan sancties tegen Rusland voorgelegd aan de EU-lidstaten. Ook de wegtransportsector wordt dit keer meegenomen.

Het sanctiepakket bestaat uit een importverbod op kolen uit Rusland, een transactieverbod voor de vier belangrijkste banken en een verbod voor Russische schepen en door Rusland geëxploiteerde schepen om toegang te krijgen tot EU-haven. Voort is er besloten tot specifieke invoerverboden en een algemeen EU-verbod op deelname van Russische bedrijven aan openbare aanbestedingen in de lidstaten. Tot slot is besloten tot uitsluiting van alle financiële steun aan Russische overheidsinstanties om te voorkomen dat er belastinggeld naar Rusland gaat.

Wegtransport
Het is voor het eerst dat ook het wegtransport wordt meegenomen in de sancties. Er komt een verbod voor Wit-Russische en Russische transportbedrijven om goederen te vervoeren naar de EU. Lidstaten mogen bepaalde vormen van vervoer uitzonderen, zoals vervoer van medicijnen, agro/food goederen, hulpgoederen, energieproducten.

Stemmen
Voorzitter van de Europese Commissie Ursula von der Leyen schrijft dat het nieuwe sanctiepakket een ‘directe reactie is op de wreedheden in de Oekraïense stad Boetsja.’ De lidstaten moeten nog over dit pakket stemmen, maar de verwachting is dat dit zonder uitzondering wordt aangenomen.

 

Hongarije – Extra rijverbod vanwege brandstoftekort

Hongarije staat het gebruik van de gereguleerde brandstofprijs beperkt toe.
De volgende voertuigen kunnen hier geen gebruik van maken en betalen de marktprijs:
– alle vrachtwagens >7,5t
– alle vrachtwagens met buitenlands kenteken >3,5t

Door het dreigende brandstoftekort is het rijverbod op 11 maart 2022 (nationale feestdag) verlengd. Het rijverbod geldt van vrijdag 11 maart 22:00 aaneengesloten tot en met dinsdag 15 maart 2022 22:00 uur.

Transporten van levende dieren, bederfelijke levensmiddelen, brandstof of humanitaire zendingen zijn vrijgesteld van het rijverbod. Ook lege heen- en terugritten bij humanitair transport zijn vrijgesteld van het rijverbod.

Tolvrijstelling en vrijstelling van rijverboden voor humanitair transport

Diverse landen hanteren een tolvrijstelling en een vrijstelling van de rijverboden voor humanitair transport naar Oekraïne. Benieuwd welke landen dit zijn en wat voor regels er gelden? Bekijk dan deze pagina.

Humanitair transport

Er zijn geen specifieke documenten nodig voor wat betreft humanitaire transporten. Het advies is wel een CMR op te stellen of een globale inventarislijst op te maken van de goederen die in het voertuig zijn geladen, en daarbij het humanitaire karakter te benadrukken.

Het helpt als daar een humanitaire eindbestemming aan zit zoals bijvoorbeeld een ziekenhuis, of dat het vervoer wordt verricht in opdracht van een hulporganisatie als het Rode Kruis. In het verleden gebeurde het maar al te vaak dat onder het mom van humanitaire hulp dit soort giftzendingen in de betreffende landen werden verkocht. Maar dat zal nu in deze eerste fase waarschijnlijk niet gebeuren.

Klik hier voor alle informatie over humanitaire transporten.

Grensovergang Roemenië - Oekraïne

De Roemeense grenspolitie geeft dagelijks informatie over de situatie aan de Roemeense grens met Oekraïne. U kunt meer vinden op het Engelse gedeelte van hun website.

Daarnaast deelt de politiegrens in deze online applicatie ook de gemiddelde wachttijden bij grensdoorlaatposten.

Transportbedrijven gezocht voor hulptransport

Internationale humanitaire organisaties zetten zich in Polen in om het transport van goederen naar Oekraïne te organiseren om mensen in nood te helpen. Er wordt gezocht naar transportbedrijven die vrachtwagens heen en weer willen sturen tussen Polen en Oekraïne. Lees hier het volledige bericht.

Richtlijnen van de Europese Commissie voor de grenzen tussen de EU en Oekraïne

De Europese Commissie heeft zojuist operationele richtsnoeren gepubliceerd om grensoverschrijdingen tussen de EU en Oekraïne te vergemakkelijken.

De richtlijnen bieden met name een overzicht van de maatregelen met betrekking tot grenscontroles op grond van de Schengenregels waarbij het noodzakelijke niveau van grenscontroles wordt gewaarborgd. De Commissie beveelt aan om deze flexibiliteit te gebruiken in overeenstemming met deze operationele richtsnoeren.

De maatregelen omvatten:
– vereenvoudiging van grenscontroles voor bepaalde categorieën personen, waaronder kwetsbare personen, zoals kinderen, en andere categorieën, zoals vervoerswerkers die zich in Oekraïne bevinden tijdens het uitvoeren van hun diensten;
– de mogelijkheid om grenscontroles buiten de grensdoorlaatposten te organiseren;
– speciale regelingen voor grensoverschrijding door reddingsdiensten, politie, brandweer en grenswachten, zeevarenden ongeacht hun nationaliteit;
– het aanleggen van noodhulplijnen om de toegang tot en de terugkeer van organisaties die humanitaire hulp verlenen aan mensen op het Oekraïens grondgebied te waarborgen;
– buiten het toepassingsgebied van de Schengenregels, het afzien van douanerechten en maatregelen om de binnenkomst van gezelschapsdieren die met hun eigenaren uit Oekraïne reizen te vergemakkelijken.

Ook wordt voorgesteld dat de lidstaten tijdelijke grensdoorlaatposten opzetten voor de duur van de noodsituatie, evenals noodhulplijnen. Als de situatie van de grensovergang het toelaat en er voldoende douanebeambten kunnen worden ingezet, beveelt de EC dit ook aan voor vrachtwagens, om zowel de continue levering van goederen en diensten als de terugkeer van transportmedewerkers uit Oekraïne mogelijk te maken.

De EC heeft ook een uitvoeringsbesluit van de Raad voorgesteld, waarbij een tijdelijk beschermingsmechanisme wordt ingevoerd voor drie categorieën mensen:

– Oekraïense leden van de bevolking die in Oekraïne wonen en vanaf 24 februari 2022 ontheemd zijn;
– Leden van de bevolking van derde landen of staatlozen die legaal in Oekraïne verblijven en vanaf 24 februari 2022 ontheemd zijn;
– Gezinsleden van de bovengenoemde twee categorieën mensen.

Chauffeurs vast aan Oekraiense grens

Chauffeurs worden met hun voertuigen en ladingen tegengehouden door autoriteiten in Oekraïne en kunnen hun reis naar huis niet voortzetten. Dit bericht de internationale vervoerkoepel IRU.

De stagnatie kan te wijten zijn aan een reeks problemen, waaronder gewijzigde douaneprocessen, de nationaliteit van de chauffeur, de voertuigregistratie en de oorsprong van de lading.

Transporteurs wordt verzocht contact op te nemen met AsMAP Oekraïne voor assistentie. Ze zullen contact opnemen met de Oekraïense militaire administratie om te helpen het voertuig, de lading en de chauffeur vrij te krijgen.

Geef zoveel mogelijk gedetailleerde informatie, waaronder:

  • Grensdoorlaatpost of stad/adres waar de vrachtwagen zich bevindt
  • Kentekenplaat van de vrachtwagen en oplegger
  • Chauffeursnaam zoals in hun paspoort
  • Ladinggegevens: leeg of geladen. Indien geladen, het land van herkomst van de goederen.
  • Doorgaande routebepaling (grensdoorlaatpost, stad/adres)
  • Land van bestemming
  • Je kunt meerdere vrachtwagens in één aanvraag groeperen, idealiter gegroepeerd per grensdoorlaatpost.

AsMAP Oekraïne is lid van de IRU en is bereikbaar:
tel: (0) 44 – 2015401
email: aircu@asmap.org.ua

Grenzen Polen open

De IRU bericht het volgende: de Poolse douane heeft bevestigd dat de grenzen met Oekraïne open zijn. Wel rekening houden met vertraging. De grens met Moldavië is open, die met Transnistrië niet.

Douaneprocessen voor goederenvervoer naar Polen verlopen normaal. De Poolse autoriteiten geven momenteel echter prioriteit aan het passagiersvervoer naar het land, dus vrachtwagens en commerciële vrachtwagens moeten rekening houden met vertragingen.
Moldavië/Oekraïne: alle grensovergangen tussen Moldavië en Oekraïne zijn momenteel open. De grensovergang Kuchurgan tussen Oekraïne en Transnistrië is echter gesloten.

 

Stagnatie aan grenzen Oekraïne

De grensovergangen van Oekraïne naar Wit-Rusland (Belarus) zijn gesloten. Dat meldt de Internationale vervoerskoepel IRU. Er zijn ook vertragingen aan overige grenzen met Oekraïne.

Met betrekking tot de grensovergangen naar Oekraïne in zijn algemeenheid laat de IRU weten dat de informatiesystemen van de douaneautoriteiten in Oekraïne werken met onderbrekingen. Sommige procedures kunnen handmatig worden uitgevoerd. Er worden daarom aanzienlijke vertragingen verwacht bij de verwerking van vrachtgegevens en inklaringsprocedures.

Vervoerders wordt op dit moment geadviseerd om hun routes te wijzigen voor alternatieve routes om vertragingen te voorkomen.

Russische invasie: gevolgen voor verzekering

Er inmiddels sprake van een Russische invasie in Oekraïne. Het risicoprofiel van Oekraïne is daarmee duidelijk veranderd. Ook als er meer sancties worden uitgevaardigd, kan dit effect hebben op verzekerden en op hoe verzekeraars om moeten gaan met wet- en regelgeving.

Op deze pagina biedt het Verbond van Verzekeraars meer sectorbrede  informatie over de situatie in Oekraïne in relatie tot verzekeren.

De pagina wordt continu geüpdatet a.d.h.v. de laatste inzichten. Mochten er bij jullie vragen op- of binnenkomen, nemen we deze van harte mee. Ook kunnen we verwijzen naar informatie op jullie websites.

 

Noodtoestand Oekraïne afgekondigd

In Oekraïne is in het hele land de noodtoestand afgekondigd. Dat betekent dat er beperkingen gelden die (mogelijk) ook van toepassing zijn op het vervoer. Vervoerders wordt aangeraden geen verplaatsingen van en/of naar Oekraïne te plannen totdat er een officiële aankondiging is gedaan over procedures voor in- of doorreis in Oekraïne. Dit meldt de IRU, de internationale koepel van vervoerders, vanmorgen.

Dit bericht sluit aan op het eerder afgegeven negatieve reisadvies van het ministerie van Buitenlandse Zaken voor Oekraïne. Naast dit advies om niet naar de Oekraïne te reizen roept het ministerie inmiddels op aan Nederlanders om het land op eigen gelegenheid te verlaten als dit veilig kan. Kan dit niet, zoek dan een veilige plaats aldus het ministerie. Lees hier meer.

Verder meldt het ministerie dat voor Nederlanders in Oekraïne die noodhulp of consulaire bijstand nodig hebben er een trefpunt is in Lviv. Een groot deel van de staf van de Nederlandse ambassade is vertrokken en er is sprake van een kernbezetting. Om veiligheidsredenen is op 20 februari jl. besloten om tijdelijk de werkzaamheden van de ambassade in Kiev naar het Nederlandse trefpunt in Lviv te verplaatsen. Voor meer informatie: Trefpunt ingericht in Lviv voor Nederlanders in Oekraïne | Nieuwsbericht | Rijksoverheid.nl.

Transport naar Oekraïne

Het ministerie van Buitenlandse Zaken geeft voor heel Oekraïne sinds half februari een negatief reisadvies af. Dit vanwege de dreigende situatie in Oekraïne.

Het ministerie laat verder weten dat als je toch naar Oekraïne gaat, dit je eigen verantwoordelijkheid is. Het ministerie van Buitenlandse Zaken kan je niet of waarschijnlijk niet helpen als je in de problemen komt.

Transport en Logistiek Nederland (TLN) adviseert haar leden in verband met de situatie in Oekraïne:

  • Neem altijd vooraf contact op met je opdrachtgever en ontvanger omtrent de mogelijke risico’s;
  • Overleg met je opdrachtgever en vraag om een ‘instructie’ hoe te handelen in geval van dreigende of reeds gerealiseerde vertraging;
  • Stel zo mogelijk transporten uit als ze niet echt noodzakelijk zijn, zeker naar gebieden in Oekraïne waar direct acuut gevaar is;
  • Sla je eventuele overeenkomst met je opdrachtgever er op na wat er wordt gezegd over oorlog, oproep, gewapende conflicten, etc;
  • Check je verzekeringsvoorwaarden en neem contact op met je verzekeraar of je aansprakelijkheid is gedekt als je nu naar Oekraïne vertrekt;
  • Check of de grensovergangen open zijn;
  • Houd de ontwikkelingen (via de media) goed in de gaten. Het is onzeker hoever het conflict zich over de rest van Oekraïne zal uitbreiden. De situatie kan snel veranderen.