Veilig op Weg met Dylan Haegens

Waar kinderen in de jaren 60 en 70 klaar zaten voor de Fabeltjeskrant, kijkt de huidige jeugd wekelijks uit naar een nieuwe vlog van één van hun helden op YouTube. YouTuber Dylan Haegens is met zo’n 1,85 miljoen volgers zo’n held. Om het 25-jarig jubileum van bewustwordingscampagne Veilig op Weg te vieren en aandacht te vragen voor het project is een samenwerking gestart.

Dylan Haegens
Foto: Kees Verhoef

Hi Dylan, kan je jezelf voorstellen aan de ondernemers die jou nog niet kennen?
Ik ben Dylan Haegens en Wikipedia noemt mij ‘YouTuber, acteur en ondernemer’. Ik ben al 15 jaar bezig met het maken van video’s op YouTube en dat is dusdanig geëxplodeerd dat ik nu met een team van twaalf mensen fulltime werk aan onze YouTube-kanalen. Daarnaast heb ik een eigen productiebedrijf, namelijk Haegens Media.

Achter het maken van een video en het plaatsen van content gaat veel meer schuil dan mensen denken. Hoeveel uur ben je bezig met het maken van een video?
Het ligt er aan wat voor soort video we maken. Met een ‘TOP 10 video’ zijn we ongeveer met ons team vijf dagen bezig. Deze serie is erg populair en we hebben op alle TOP 10 video’s bij elkaar meer dan 825.000.000 views. Hier zijn geen nullen teveel geplaatst, het zijn voor ons ook onvoorstelbare cijfers. Daarnaast maken we met het team ook producties voor bijvoorbeeld de NPO of Kinderpostzegels. Hier zijn we aantal weken mee bezig.

Had je ooit gedacht toen je startte dat het zo groot zou worden?
Nee, toen ik begon met YouTube was het puur voor de lol. Ik was veertien jaar en aan YouTube zat toen geen verdienmodel vast. Als tiener verdiende ik een paar tientjes per maand. Maar dat was toen meer dan genoeg. Voor mij voelt het echt als een droom dat we nu met een heel team bezig zijn met het bouwen van studio’s, het maken van bioscoopfilms en het opzetten van grote producties.

Kan je iets meer vertellen over Haegens Media?
Haegens Media is het productiebedrijf dat ik heb opgezet en samen met mijn verloofde Marit ben ik eigenaar van het bedrijf. We produceren met een creatief team comedy en fictie video’s. Daarnaast bedenken en maken we ook content strategieën voor bedrijven waarmee we samenwerken.

Waarom ben je een samenwerking met Veilig op Weg aangegaan?
Wij krijgen dagelijks tientallen aanvragen binnen voor samenwerkingen. Bijna alles wijzen we af. Niet uit arrogantie maar we vinden het belangrijk om te kijken wat goed is voor jonge kijkers. Met het project Veilig op Weg dragen we een belangrijke boodschap over aan kinderen, namelijk dat je de gevaren van grote voertuigen in het verkeer moet weten.

Jullie hebben samen een video gemaakt. Kan je uitleggen wat kinderen te zien krijgen in deze video?
In de video gaan Rick en ik een dag leven als vrachtwagenchauffeur. We krijgen de opdracht om het servies zo heel mogelijk bij oma af te leveren. We hebben nog nooit eerder in een vrachtauto gereden. Onderweg krijgen we opdrachten mee zoals het maken van een truckerlied en achteruit inparkeren. Wie het servies met de minste schade bij oma bezorgt is de winnaar van de dag.

Tijdens de video rijd je zelf in een vrachtauto. Je hebt dus kunnen proeven aan het chauffeur zijn. Heb je hierdoor een ander beeld gekregen?
Toen ik zelf in de cabine zat besefte ik pas hoe lastig het is om alles om je heen waar te nemen. Ik merk nu al dat ik anders ga rijden of fietsen op het moment dat ik in de buurt van een vrachtauto ben. Het is belangrijk om kinderen hierover voor te lichten.

Tot slot, waarom moet iedereen deze video zien?
Naast dat je super veel leert over de dode hoek van een vrachtwagen is het ook gewoon heel erg grappig geworden! Bekijk hier de video van Dylan Haegens voor Veilig op Weg.

Dit artikel is gepubliceerd in HUB, hét ledenblad van TLN. Auteur: Jennifer Visser
Met dank aan: Haegens Media