Vrachtwagens op de weg verbonden door slimme technologie

De Experience Week Connected Transport is van start. Daar gingen ze dan op pad in de ochtend van 1 oktober, voor een week lang testen met connected trucks.

a6b389ec-24ce-4c5f-b532-e0e258d8aaee

​​​Tijdens de testweek wordt bekeken hoe vrachtwagens, verbonden door slimme technologie, kunnen zorgen voor meer efficiency, veiligheid en duurzaamheid. “TLN ondersteunt de Experience Week, want het is bepalend voor de toekomst van de logistiek en het vak van de vrachtwagenchauffeur”, aldus TLN-voorzitter Arthur van Dijk en ambassadeur van de Chauffeur van de toekomst.

Speciaal getraind

In de voorbereiding voor deze testweek zijn vrachtwagenchauffeurs van TLN-leden goed voorbereid en speciaal getraind bij DAF in Sint Oedenrode. Het doel was om hen in konvooi, dicht achter elkaar, te laten rijden op drie geselecteerde trajecten waar het mogelijk is gemaakt om de trucks met verkeerslichten te laten communiceren, zodat ze zonder stoppen door kunnen rijden.

TLN vindt het van groot belang dat deze proeven worden uitgevoerd en is zeer benieuwd naar de resultaten. “Binnen de sector wordt samenwerking het sleutelwoord om de meest efficiënte transportplanning voor elkaar te krijgen”, aldus Arthur van Dijk. “Alle leden gaan met het connected vervoer te maken krijgen, al zal het nog wel even duren voordat wet- en regelgeving erop aangepast zijn. Bovendien zijn de prijzen van de trucks nog hoog. Maar zodra er genoeg voordelen zijn en er een aanmoediging in de vorm van subsidie op platoontrucks komt, zal de acceptatie sneller plaats vinden.”

De chauffeur van de toekomst

Door de toepassing van deze techniek gaat het beroep van chauffeur veranderen. De chauffeur is in de toekomst meer een operator die heel goed in teamverband moet kunnen werken en kennis moet hebben van de logistieke keten. De opleidingen voor rijbewijzen en vakbekwaamheid moet daarop worden aangepast. Op de vraag of chauffeurs nog wel nodig zijn, antwoordt Van Dijk: “Autonome voertuigen kennen nog veel haken en ogen. Voorlopig blijf ter een behoeft aan chauffeurs. Maar zij moeten wel leren omgaan met steeds complexere technolgie. De chauffeur wordt eeen vervoeroperator”.

Tussen 1 en 5 oktober worden 250 ritten uitgevoerd met verschillende vervoerders. In een eerdere test werd zonder lading gereden. Deze week dus mét lading, op de openbare weg. De ritten starten vanuit zes verschillende locaties: Helmond, Tilburg, Rotterdam/Maasvlakte, Moerdijk, Roosendaal en Aalsmeer.

Benieuwd hoe zulk connected transport eruit ziet? ​