‘We hebben een kans om groener uit de crisis te komen’

‘Onder iedere duurzame transportoplossing hoort een businesscase en die kun je het beste maken met je klant, je verlader’, aldus Roderick de la Houssaye, directeur/eigenaar van Nedcargo. ‘Maar we willen ook commitment van de overheid. Die moet het mogelijk maken voor ons om in duurzaam transport te investeren, om te ondernemen’.

Roderick de la Houssaye – Nedcargo
Roderick de la Houssaye - Nedcargo

De la Houssaye was te gast bij een digitale thema-avond ‘de toekomst van transport en verduurzaming van de sector’ van de VVD-Rotterdam in aanloop naar de verkiezingen. Ook minister Cora van Nieuwenhuizen en TLN-medewerker Mira Levi waren uitgenodigd door de host van avond, de VVD’er en kamerlid Mark Harbers.

Tienjarig contract
Op de vraag hoe je als transportondernemer in duurzaamheid kan investeren had De la Houssaye een helder verhaal: ‘we hebben voor Heineken 10 miljoen truckkilometers van de weg gehaald en naar het water verplaatst. Daarvoor waren miljoenen aan investeringen nodig. We hebben inmiddels vijf elektrisch aangedreven binnenvaartschepen gebouwd. Het was uiteindelijk Heineken die zei, we willen dat biertje CO2-neutraal de wereld over hebben. Dat is leuk, maar dan moeten we veel investeren. En veel investeren betekent dat je lange terugverdientijd nodig hebt. Dat kan alleen maar als er een tienjarig contract tegenover staat. En dat kwam er.’

Businesscase
Maar moet je daarvoor groot zijn of kan een kleine transportondernemer ook hulp bij krijgen bij het financieren van een elektrische truck?, wil een van de luisteraars weten. ‘Het is voor grote en kleine ondernemingen lastig om te investeren in elektrische trucks’, antwoordt de voorman van Nedcargo. ‘Er zijn subsidie-oplossingen maar uiteindelijk gaat het om de businesscase en heb je een partner nodig. Zorg dat je een verlader ziet te vinden die mee wil doen en maak er een gezamenlijk project van.’

Terugsluis vrachtwagenheffing
Minister Cora van Nieuwenhuizen denkt ook dat er een belangrijke taak ligt voor de verlader. ‘Ik herken daarin een kantelpunt en zie steeds meer bedrijven hun verantwoordelijkheid nemen. Wij kunnen als overheid helpen met subsidies. En natuurlijk straks via de terugsluis naar de sector van de opbrengst van vrachtwagenheffing, dat zorgt ook voor extra investeringsgeld voor innovatie en duurzaamheid.’

Waterstof of elektriciteit
‘Ondernemers willen ook duidelijkheid van de overheid waar de energietransitie naartoe gaat’, voegt Mira Levi, public affairs manager bij TLN eraan toe. Wordt het waterstof of elektriciteit en wat betekent dat voor de laadinfrastructuur? Dat is belangrijk voor hun investeringskeuze. Voor elektrificatie is de vraag hoe de overheid regelt dat er snel meer stroomcapaciteit komt.

Actieve rol ondernemers
Mark Harbers geeft toe dat het een hoofdbreker is maar benadrukt dat we het stroomnet slim en efficiënt moeten inrichten. ‘En dat kan alleen als we dat in samenspraak met de ondernemers doen en hen een heel actieve rol geven bij het in kaart brengen hoe zij het toekomstige distributie netwerk willen gebruiken. Dat levert de informatie op waar vervolgens de netbedrijven en de vergunningverlenende overheden rekening mee kunnen houden.’

Uit de crisis
Als echte ondernemer sluit Roderick de la Houssaye positief af: ‘Nederland is een geweldig land om te ondernemen. We kunnen nog meer de logistieke hub zijn voor Europa, we hebben geweldige achterlandverbindingen, een prachtige haven, goede infrastructuur, een prima werkende douane. We hebben een kans om groener uit de crisis te komen. We willen het, we kunnen het, we hebben de kennis en een geweldig aantal kansen.’