Recente ontwikkelingen

 

Naar nieuws

Elektronische vrachtbrief (e-CMR)

Met het gebruik van een digitale in plaats van een papieren CMR-vrachtbrief kan veel geld bespaard worden. Er hoeft namelijk maar één document aangemaakt te worden. Het document komt vervolgens via een digitale route terecht bij de chauffeur en de uiteindelijke ontvanger van de goederen. Het gebruik van de digitale vrachtbrief scheelt vele handelingen in de gehele logistieke keten.

Besparen

Bovendien is het risico op foutieve informatie op het document, beschadiging, verlies en fraude vele malen kleiner dan bij een papieren versie. De efficiencywinst in uw administratieve proces bedraagt zo’n 4,5 euro per vrachtbrief. Jaarlijks worden er zo’n 40 miljoen CMR-vrachtbrieven gebruikt in de sector . Alleen in Nederland kan met het gebruik van de e-CMR al € 180 miljoen per jaar aan administratieve lasten worden bespaard.

Transfollow

In opdracht van TLN en EVO is er een online platform ontwikkeld waarmee een vrachtbrief digitaal ingediend, uitgewisseld, gevolgd en ondertekend kan worden: TransFollow. Een systeem dat bovendien verladers en opdrachtgevers van transport verdere efficiencymogelijkheden biedt. Denk aan de mogelijkheid om systemen voor track&trace van vrachten te verbeteren en bewijslast voor btw-afdrachten te versterken. 

Wilt u meer informatie over TransFollow of aansluiten met uw bedrijf? Kijk dan op de website van Beurtvaartadres.

Wat doet TLN?

TLN promoot allereerst het gebruik van een e-CMR en specifiek TransFollow in Nederland. Het is momenteel ook het enige juridisch waterdichte e-CMR-platform in ons land. Het voldoet aan alle nationale en Europese wetgeving op het gebied van vrachtbrieven en digitale handtekeningen, waaronder het e-Protocol onder het CMR-verdrag. TransFollow kan momenteel voor transporten binnen Nederland onbeperkt worden gebruikt.

Maar, voor inzet in het grensoverschrijdend internationaal transport is het noodzakelijk dat andere lidstaten óók het e-Protocol ratificeren. Dat hebben Denemarken, Tsjechië, Slowakije, Spanje, Frankrijk, Zwitserland, Bulgarije, Letland en Litouwen reeds gedaan. Vervoer op die landen met een e-CMR is dus mogelijk. Duitsland accepteert daarbij transitoritten met een e-CMR, maar België nog niet. Voor ritten op Frankrijk en Spanje zal dus nog een papieren CMR-document aan boord moeten zijn. Dat kan via een simpel printje ook gemakkelijk worden geregeld met TransFollow.

Die noodzaak gaat waarschijnlijk eind 2017 veranderen, als binnen de Benelux een pilotproject start. Dan kan ook op België en Luxemburg met een e-CMR worden gereden en kan zonder papieren CMR ook Frankrijk en Spanje worden aangedaan. De bijbehorende Benelux-wetgeving is daartoe in ontwikkeling. TLN richt zich tevens actief op ratificatie van het e-Protocol in Duitsland, zodat op de belangrijkste landen voor onze leden met een e-CMR kan worden gereden. Daarna richt TLN zich op Oostenrijk, Italië en de andere landen van de Europese Unie, zodat hopelijk in 2020 in heel de EU met een e-CMR word gereden.

Lees meer

Extra informatie, producten en diensten

Exclusief voor leden

Wilt u inloggen voor extra informatie?

Word lid van TLN

Verdieping

Voor de leden die alles over dit onderwerp willen weten

 

Gerelateerd aan dit onderwerp

 

e-CMR
Papierloos transport; Transfollow; Transportrecht