Recente ontwikkelingen

 

Naar nieuws

Tol en kilometerheffing buitenland

​Wat speelt er?

Bijna iedere lidstaat in de Europese Unie (EU) heft inmiddels tol voor vrachtauto’s. Iedere lidstaat kiest ook zijn eigen systeem met tolkastjes, slagbomen of vignetten. De Europese Commissie heeft geprobeerd om met een richtlijn de systemen in de verschillende lidstaten op elkaar afgestemd te krijgen.

Deze zogenaamde European Electronic Toll Service (EETS) richtlijn zou er uiteindelijk ook toe moeten leiden dat er één tolheffingsdienst in Europa komt en chauffeurs met één tolkastje door alle lidstaten van de EU kunnen rijden.

Lidstaten kiezen ondanks Europese regels echter voor hun eigen, nationale aanbieders en bijbehorende systemen en gaan hoogstens achteraf pas kijken naar het accepteren van andere
aanbieders op hun infrastructuur. Daardoor hebben voertuigen nu soms zeven tolkastjes op de voorruit.

Acht tolaanbieders

Ondernemers hebben daarnaast te maken met minimaal zeven contracten met tolaanbieders, inclusief de bijbehorende registratie, administratie en facturatie. Sinds 1 april is daar nog een achtste aanbieder bijgekomen als België een systeem van kilometerheffing introduceert.

Die vele kastjes belemmeren niet alleen het gezichtsveld van de chauffeur, maar leiden vooral tot hogere kosten voor de transportsector en passen niet in één Europese markt.

Wat vindt TLN?

TLN pleit ervoor dat verplichtende EU-wetgeving wordt gerealiseerd voor alle lidstaten, zodat transportbedrijven met één contract en één tolkastje in alle EU-lidstaten tol kunnen betalen.

Lees meer

Extra informatie, producten en diensten

Exclusief voor leden

Wilt u inloggen voor extra informatie?

Word lid van TLN

 

Gerelateerd aan dit onderwerp

 

Tol en kilometerheffing buitenland
Tol en kilometerheffing