Tractoren en verkeersveiligheid

De toenemende inzet van tractoren leidt tot een groter verkeersrisico voor andere weggebruikers.

​Tractor-aanhangwagencombinaties met de omvang en het gewicht van vrachtauto-aanhangwagencombinaties kunnen al vanaf 16 jaar worden bestuurd. Mede door de lobby van TLN is voor het besturen van tractoren sinds 1 juli een volwaardig T-rijbewijs verplicht.

Daarnaast kennen tractoren en het door hen getrokken materieel vele verkeersveiligheidsmanco’s, vanwege ontbrekende (Europese) wettelijke verplichtingen: géén dodehoekspiegel, weinig verlichting rondom het voertuig, géén contourmarkering, géén achteruitrijdsignalering, géén onderrijbeveiliging, slecht zicht voor de bestuurder, slechte herkenbaarheid in het donker, voertuigen zijn vaak breder dan de weg, een hoge botsagressiviteit voor andere verkeersdeelnemers en géén snelheidsbegrenzer waardoor ze doorgaans veel harder kunnen rijden dan de wettelijk toegestane snelheid van 25 km/u.

Doordat de politie niet of nauwelijks kan handhaven op overtredingen met tractoren vanwege ontbrekende kentekening en gebrekkige of ontbrekende permanente, toelatings- en gebruikseisen, glipt het (goederen)vervoer met tractoren veelal tussen de regels door.

Ook het ontbreken van heffingen voor het gebruik van de openbare weg draagt in sterke mate bij aan het gebruik van tractoren als transportmiddel.

Bronvermelding en verwijzing

Verdieping

Voor de leden die alles over het onderwerp willen weten