Waar gaat het om?
In Nederland rijden naar schatting 270.000 tractoren met 150.000 aanhangers op de openbare weg, zowel in landelijke als verstedelijkte gebieden. Daarbij gaat het niet alleen om puur agrarische doeleinden, maar ook om vrachtvervoer dat met vrachtauto’s kan worden gedaan. Aan vervoer met vrachtauto’s worden vanuit verkeersveiligheid en het milieu- terecht – strenge eisen gesteld, zowel aan het voertuig als aan de chauffeur. Terwijl tractoren op (nagenoeg) dezelfde wegen mogen rijden als vrachtauto’s, is de regelgeving omtrent tractoren op die punten echter ver achtergebleven.
Voorbeelden zijn het ontbreken van een APK, dodehoekspiegels, achteruitrijdsignalering, onderrijdbeveiliging, stootbalken/bumpers, contourmarkering, verplichte nascholing van chauffeur, rij- en rusttijden, motorrijtuigenbelasting en gelijkwaardige milieueisen. Door dit aanzienlijke kostenvoordeel in vergelijking met vervoer met vrachtauto’s, neemt de inzet van tractoren in een prijs gestuurde markt als het goederenvervoer steeds verder toe, zoals onderzoeken van TLN in 2011 en 2016 bewezen. Dit heeft dan weer een negatieve impact op de verkeersveiligheid, het milieu en eerlijke concurrentie.