Accreditatiesysteem
Het is cruciaal om de Code of Practice voorschriften en beveiligingsmaatregelen te implementeren die de UK Border Agency heeft opgesteld.
De UK Border Agency heeft ook een accreditatiesysteem opgezet. Transportondernemers die de Code of Practice volledig hebben geïmplementeerd in hun eigen bedrijfsvoering kunnen een aanvraag tot accreditatie indienen. Dit betekent concreet dat de maatregelen van de Code of Practice volledig moeten zijn ingevoerd in de bedrijfsprocedures van de onderneming. Dit houdt ook in dat gerichte instructies aan chauffeurs moeten worden gegeven. Alle procedures moeten zijn gedocumenteerd en dit moet ook kunnen worden aangetoond. Chauffeurs moeten voor vertrek en tijdens de rit controles uitvoeren en dit kunnen aantonen met behulp van de ‘Vehicle check list’ (onderdeel van Code of Practice-documenten). Het is noodzakelijk om chauffeurs structureel (en ook schriftelijke) instructies te geven en een training. De training heeft als doel om op adequate wijze controles uit te voeren en de ‘Vehicle check list’ op de juiste manier te gebruiken. TLN beschikt over een Criminaliteitspreventietraining (telt mee voor de Code 95) met een specifieke module over verstekelingen.
Accreditatie wil echter niet zeggen dat er geen boetes meer worden opgelegd aan de betreffende transportondernemer die geaccrediteerd is. De chauffeur valt sowieso niet onder het bereik van het accreditatie systeem. Dit betekent dat boetes wel opgelegd kunnen worden aan de chauffeur. TLN benadrukt het belang dat accreditatie altijd in combinatie met de naleving van de Code of Practice moet plaatsvinden. Accreditatie is dus geen vervanging van de Code of Practice.
Indien u aan bovenstaande voorwaarden voldoet, dan kunt u de aanvraag tot accreditatie indienen bij de UK Border Agency.