Automatisering kan het verschil maken

‘Met hulp van automatisering, digitalisering en het verzamelen van data kun je bedrijfsprocessen verbeteren’, zegt Roy van der Heijden. ‘Maar het is ook belangrijk om je data te delen met andere partijen. Of dat nu bedrijven zijn waarmee je samenwerkt, de overheid, het CBS of TLN. Ook zij kunnen hun bedrijfsprocessen met behulp van jouw data optimaliseren. Of de data gebruiken voor het doen van voorspellingen.’

Roy van der Heijden (31) is met zijn broer Niels en vader Gert-Jan eigenaar van het gelijknamige transportbedrijf Van der Heijden BV. Na zijn studie logistiek trad hij in dienst bij het familiebedrijf. Op dat moment was het werken met data in opkomst en ontstond er vraag naar logistic engineers’ en business-analisten. ‘Bij ons in het bedrijf werd nog niet sterk naar data, digitalisering en automatisering gekeken. Het was mooi dat ik die rol kon oppakken en aan de gang kon gaan met procesverbetering door middel van automatisering en digitalisering.’ Bedachtzaam vervolgt hij: ‘Je hebt data nodig om weloverwogen beslissingen te kunnen nemen over je bedrijfsvoering.’

Papierloos

Van der Heijden Transport wil graag vooroplopen op het gebied van digitalisering. ‘We kijken bijvoorbeeld naar de manier waarop klanten ons transportorders aanbieden. Liefst wil je dat dit zoveel mogelijk verloopt via EDI-verbindingen (Electronic Data Interchange). Zodat je niet alleen orders ontvangt, maar ook informatie kunt delen met klanten over de staat van hun zending.’ Inmiddels hoeven nauwelijks nog orders handmatig te worden verwerkt. ‘We proberen zoveel mogelijk papierloos te werken. In het transport gaat nogal veel papier om, zeker bij grensoverschrijdend vervoer’, zegt hij. ‘Daar gebruiken wij het programma Imagecapture voor. Dat maakt het voor ons gemakkelijk om documenten te koppelen aan de juiste zendingen in ons systeem.’

Koploper

Daarnaast onderzoekt het bedrijf hoe het de eCMR (elektronische vrachtbrief) efficiënt kan inzetten zonder vast te zitten aan één systeem. ‘We bestuderen hoe we aan het eCMR-protocol kunnen voldoen met een sign-on-glass-systeem en Europees transport kunnen verzorgen zonder papieren vrachtbrieven mee te hoeven nemen.’
Klanten zijn blij met zulke oplossingen, ervaart hij. En juist klantgerichtheid in combinatie met digitalisering kan je bedrijf koploper maken, vervolgt hij zijn verhaal. ‘We gebruiken ook boordcomputers en andere softwaresystemen. Maar die zorgen er niet voor dat je vooroploopt.’

Meerwaarde

Wie zich wil onderscheiden, moet verdergaan. ‘Je kunt het verschil maken met behulp van automatisering.’ Zo kun je data inzetten om klanten te adviseren. ‘Over hoe ze kunnen besparen, ook qua CO₂.-uitstoot. Als je kunt zeggen ‘waarom stuur jij vijf keer per week een zending naar hetzelfde adres. Waarom bundel je die niet?’ En als je kunt aantonen wat een bedrijf daarmee bespaart. Daarmee bied je klanten meerwaarde.’
‘Of neem het CBS of de overheid’, noemt hij een ander voorbeeld. ‘Zij kunnen data van transportbedrijven gebruiken om te kijken waar infrastructurele problemen ontstaan. Of hoe goederenstromen lopen. Als ze die publiceren voor andere sectoren, kunnen die daar hun voordeel mee doen.’

Veilig

Het delen van data is alleen wel gebonden aan één belangrijke voorwaarde, benadrukt Van der Heijden. ‘Je moet zorgen dat áls je data deelt, dit veilig gebeurt.’ Hij noemt het voorbeeld van grote internetbedrijven als Google en YouTube die hun businessmodel baseren op data. ‘Data is het nieuwe goud voor veel organisaties. Vaak is het zo dat als je niet betaalt voor een product, je zelf het product bent. Bedrijven bieden diensten gratis aan zodat ze de data die ze van jou krijgen, kunnen doorverkopen aan andere partijen.’

Nuttig

Goede bescherming van je data is noodzakelijk. Dat betekent niet dat je er dan maar bovenop moet blijven zitten. ‘Elk bedrijf en ook de overheid mag natuurlijk zelf bepalen wat ze delen. Informatie over transportstromen kun je prima geanonimiseerd delen’, meent hij. ‘Bijvoorbeeld met centrale organisaties zoals CBS of TLN. Zij kunnen vergelijkingen maken tussen sectoren.’
Zulke informatie kan nuttig zijn voor elk bedrijf. ‘Waar zit nog groei in een sector? Op welk segment in een sector wil je je toespitsen? Waar kun je chauffeurs vinden of waar wordt veel volume heen gebracht?’, zegt hij. ‘Dat kun je met behulp van data allemaal ontdekken. En als je eigen data koppelt aan die van anderen, kun je daar al helemaal voordeel uit halen.’

Dit artikel is reeds gepubliceerd in HUB, hét ledenblad van TLN. Auteur: Suzanne Docter

Meer weten?

Contact de expert

Team communicatie

Communicatie adviseurs & medewerkers

Heb je als lid een vraag voor een van onze experts? Neem contact op!

Vragen waar je het antwoord zo 1,2,3 niet op weet? Of twijfel je ergens misschien over? Ons team van de Ledendesk zit dagelijks klaar om al je vragen te beantwoorden of je door te verwijzen naar een specialist via 088-4567567 of per mail via info@tln.nl.