De nieuwe regeling maakt het mogelijk met een B-rijbewijs een elektrische bestelauto tot een maximum gewicht van 4.250 kg te besturen. Normaal is daarvoor een C-rijbewijs vereist. TLN is blij met de nieuwe vrijstellingsregeling. Samen met andere organisaties is hier lang voor gelobbyd.
Regeling is nodig
Elektrische bestelauto’s zijn veel duurder en zwaarder dan reguliere voertuigen. De regeling is nodig om de invoering van volledig elektrische (nul emissie) bestelauto’s in binnenstedelijke gebieden te versnellen en aan de doelstellingen van de Green Deal Zero Emission Stadslogistiek – nul emissie goederenvervoer voor stadslogistiek in 2025 – te voldoen.
Aantal voorwaarden
In het kader van de regeling is een aantal voorwaarden van toepassing. Naast een volledig elektrische aandrijving moeten de voertuigen zijn ingericht voor het vervoer van goederen, mogen ze niet worden gebruikt met een aanhangwagen en is de inzet alleen in Nederland toegestaan. Ook moeten de kentekens zijn opgenomen in een door de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) opgesteld en beheert register.
Aanvullende eisen
Omwille van de verkeersveiligheid gelden er ook aanvullende eisen voor de bestuurders. Zij moeten bij een erkende rijschool een aanvullende rijopleiding van ten minste 5 uur hebben gevolgd. De gegevens van chauffeurs die de opleiding hebben gedaan, worden vastgelegd in het RVO-register, zodat handhavers dit makkelijk kunnen controleren. Het bedrijf waar de bestuurder in dienst is moet daarnaast participeren in Green Deal Zero Emission Stadslogistiek en als zodanig in het RVO-register staan.
Vrijstelling tachograaf
Deelnemers zijn in het kader van de proef vrijgesteld van de tachograafplicht. Deelnemende bedrijven moeten verder een keer per jaar het aantal kilometers dat met de elektrische voertuigen is gereden en de regio waarin ze actief zijn aan het RVO rapporteren. Dat is nodig om het proefproject te evalueren en de milieuwinst te rapporteren.
Definitief karakter
De nieuwe vrijstellingsregeling vindt plaats met toestemming van de Commissie. Deze geldt voor een duur van maximaal 5 jaar en eindigt per 1 januari 2023. Bedrijven die aan de proef deelnemen, hoeven zich na die tijd geen zorgen te maken. Als de proef goed verloopt, is het waarschijnlijk dat deze een definitief karakter krijgt. Een aanpassing van de Europese rijbewijsrichtlijn maakt dat mogelijk.
- Kijk ook op de website van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland voor meer informatie over de regeling, voorwaarden en/of deelname.