De minister reed vandaag mee met het eerste grensoverschrijdende transport in de Benelux waarbij gebruik wordt gemaakt van de digitale vrachtbrief, of e-CMR. Het betrof een zending van logistiek dienstverlener Bas in Etten-Leur – waar de minister ’s ochtends werd ontvangen en bijgepraat over de digitale vrachtbrief – met als eindbestemming Antwerpen. Van Nieuwenhuizen liet desgevraagd weten enthousiast te zijn over de digitale vrachtbrief. Het instrument past volgens haar ‘uitstekend’ in de plannen om de Europese interne markt verder te digitaliseren.
Besparing van 180 miljoen per jaar
Jaarlijks worden er in Nederland alleen al zo’n 40 miljoen vrachtbrieven gebruikt. Met de overstap naar de digitale vrachtbrief besparen transportondernemers en hun opdrachtgevers veel geld, per vrachtbrief zo’n 4,50 euro. Alleen al in Nederland scheelt het werken met de digitale vrachtbrief dus zo’n 180 miljoen euro per jaar. Bovendien wordt de kans op fouten verkleind. Dat een vrachtwagenchauffeur voor een verkeerd huisnummer staat door een typefout, komt dan nauwelijks meer voor. De leesbaarheid van handschriften is ook geen probleem meer.
Track & trace
De digitale vrachtbrief brengt ook efficiëntiewinst. Zo kunnen de opdrachtgever, ontvanger en transporteur via track & trace hun zending volgen. Dan weet bijvoorbeeld de supermarkt precies op welk moment de vrachtauto bij de ingang van het magazijn staat en kan die ervoor zorgen dat er tijdig personeel klaarstaat om de goederen te lossen.
Data delen
De digitalisering van de vrachtbrief maakt ook het delen van data met andere partijen eenvoudiger en dat biedt kansen. Als de hulpdiensten bijvoorbeeld bij de data kunnen, kan dat de veiligheid op de weg ten goede komen. Is een tankauto betrokken bij een ongeval en ligt de chauffeur bewusteloos in de cabine? Dan kunnen de hulpdiensten door het kenteken van de vrachtauto in te tikken alsnog direct zien of er gevaarlijke stoffen worden vervoerd.
Europese doorbraak
Met deze proef testen de Benelux-landen de betrouwbaarheid van de digitale vrachtbrief. De kennis delen ze met de Europese Unie. Voor Nederland is het belangrijk dat ook landen als Duitsland, Italië en Oostenrijk de digitale vrachtbrief gaan accepteren. Maar deze en andere Europese landen hebben het zogeheten e-protocol onder het CMR-verdrag van de Verenigde Naties nog niet omgezet in eigen wetgeving. Dat is nodig om over te kunnen stappen op de digitale vrachtbrief.