Beperkte impact grenscontroles, maar TLN vraagt om evaluatie

Een half jaar na de invoering van de grenscontroles constateert TLN dat de impact op het goederenvervoer tot dusver beperkt is gebleven. Gemiddeld melden bedrijven vertragingen van 20 tot 30 minuten; incidenteel loopt dat op tot ongeveer een uur. De meeste bedrijven in de grensregio geven aan dat dit werkbaar is. Grote veranderingen in werkwijze of processen zijn niet gemeld.

Hoewel de effecten momenteel beheersbaar lijken, benadrukt TLN dat iedere extra drempel aan de grens de logistieke keten beïnvloedt. Vooral in sectoren met tijdkritisch vervoer of just-in-time belevering kunnen vertragingen alsnog kostbare gevolgen hebben. Ieder uur stilstand van een vrachtauto kost gemiddeld 75 Euro. Bovendien kan een stapeling van maatregelen op langere termijn wél tot structurele verstoringen leiden.

Tegelijkertijd onderstreept TLN het belang van een goed functionerende Europese interne markt, waarin het vrachtverkeer zo min mogelijk wordt belemmerd. Grenscontroles mogen geen blijvende barrière vormen voor het vrije verkeer van goederen. Daarom vraagt TLN om een zorgvuldige evaluatie van nut en noodzaak: wat is het daadwerkelijke effect van de controles, en hoe verhouden de resultaten zich tot de logistieke gevolgen?

Meer weten?

Contact de expert

Team Internationaal

Adviseurs

Heb je als lid een vraag voor een van onze experts? Neem contact op!

Vragen waar je het antwoord zo 1,2,3 niet op weet? Of twijfel je ergens misschien over? Ons team van de Ledendesk zit dagelijks klaar om al je vragen te beantwoorden of je door te verwijzen naar een specialist via 088-4567567 of per mail via info@tln.nl.