Truckparking Deventer bood al lange tijd plaats aan ruim 100 vrachtwagens. Door de recente aanpassingen aan de voorzieningen voor de rustende chauffeurs en de beveiliging voldoet het nu aan alle (Europese) eisen. De rustende chauffeurs kunnen er tv kijken, douchen, kleding wassen en drogen, hebben toegang tot internet en beschikken nu over ruim sanitair. Tijdens hun verblijf op het afgesloten terrein wordt er 24/7 vanuit een eigen meldkamer gekeken naar veiligheid van chauffeur, vrachtwagen, en lading.
Gedeputeerde Erwin Hoogland is blij dat de provincie Overijssel een bijdrage heeft kunnen leveren. Hoogland: ‘Overijssel is een logistieke provincie met een strategische ligging op de North Sea Baltic Corridor. Daarbij horen goede en veilige voorzieningen voor al die vrachtwagenchauffeurs die dagelijks aan het werk zijn in onze provincie. Een uitnodigende plek om uit te rusten, dat draagt ook bij aan de veiligheid op de weg.’
Ook Wethouder Jaimi van Essen van de gemeente Deventer is trots: ‘Bedrijvenpark A1 is een vooraanstaand bedrijventerrein in Nederland. Deze hypermoderne, veilige en comfortabele truckparking past daar goed bij. Vorige maand openden we hier een waterstoftankstation waar zowel internationale als nationale vrachtwagens groene waterstof kunnen komen tanken. Ook dat draagt bij aan die landelijk leidende positie van het Bedrijvenpark, dat ook nog eens één van de duurzaamste bedrijventerreinen van Nederland is, met duurzame gebouwen en zonne- en windenergie, speciaal voor het park.’
Tekort aan parkeerplekken
TLN is blij met de recente aanpassing aan truckparking Deventer maar benadrukt dat er nog altijd een tekort is aan parkeerplaatsen in Nederland. In een onderzoek voor het ministerie van I&W werd vorig jaar het tekort op zo’n 4.400 plaatsen geschat. Door de groei van transport en logistiek in Nederland en het verdwijnen van huidige parkings zal dit tekort in de komende jaren alleen maar oplopen. Vrachtwagenchauffeurs moeten verplicht rusten. Dat rusten dient veilig en comfortabel plaats te kunnen vinden. Het is daarom van belang dat provincies met gemeenten gaan samenwerken om meer truckparkings te realiseren. Om aandacht te vragen voor het tekort aan parkeerplekken, zet TLN dit onderwerp centraal tijdens de komende Dag van de Vrachtwagenchauffeur op 12 december 2024.