Terug in de tijd
Eerst even terug in de tijd. In 1925 begon Bode (Piet) Scholten zijn bedrijf en vervoerde met paard en wagen goederen tussen Zoetermeer en Den Haag. Hij bracht schoenen naar de schoenmaker, gist naar de bakker of haalde medicijnen voor de drogist. In 1929 werd de eerste vrachtwagen aangeschaft. Tijdens het jubileumfeest werd er gegrapt: elke keer als opa een nieuwe vrachtwagen kocht, werd een gezinslid aangetrokken om in het bedrijf te komen werken.
Derde generatie
In 1967 hebben vier zonen van Piet het bedrijf overgenomen en verder uitgebouwd. Een derde generatie nam het stokje over in 1994: Marco Scholten en twee neven. ‘Ik ben heel bewust na mijn school bij een ander internationaal transportbedrijf gaan werken om te kijken: kan ik dit?’, zegt Marco Scholten nu. ‘Daar werd ik vakinhoudelijk beoordeeld en niet om mijn naam. Daarna heb ik de kans gekregen om het bedrijf met mijn twee neven over te nemen.’
Inmiddels heeft hij alleen de algemene leiding. ‘Ik ga elke dag met plezier naar mijn werk. Er zijn voldoende uitdagingen. Technische veranderingen probeer ik te omarmen. Ik vind het leuk om met klanten bezig te zijn, om medewerkers te zien groeien binnen het bedrijf en met nieuwe dingen bezig te zijn. Zoals de introductie van de LZV, nieuwbouwplannen of elektrificatie.’
Samenwerking
Er werken vandaag de dag zo’n 180 mensen in het bedrijf en de naam Bode Scholten wordt nog steeds met trots gedragen. ‘Mijn opa liep naar de rand van Den Haag en daar wisselde hij goederen uit met de bode uit Scheveningen. Feitelijk doen we dat honderd jaar later nog steeds,’ stelt Scholten. ‘Vroeger had je samenwerking in zogenaamde bodehuizen. Die bestaan niet meer, maar die samenwerking zoeken we nog steeds op. Zoals in het samenwerkingsverband TransMission, waarbij zelfstandige transport- en distributiebedrijven onder één vlag werken.’ Scholten lacht: ‘Het woord bode klinkt heel oubollig, maar eigenlijk is het supermodern!’
Bekroning
Tijdens het jubileumfeest werd teruggeblikt op de historie en wat het bedrijf allemaal heeft doorgemaakt. Er hing een goede sfeer onder de familieleden, medewerkers en aanwezigen. Er werd openhartig gesproken over het gemis van familieleden die helaas het jubileum niet meer konden meemaken. Ook dat is onderdeel van de geschiedenis van een familiebedrijf.
Meerdere malen kwam de term ‘Bescheiden Scholten’ voorbij. Op de zonnige zaterdagmiddag werd de bescheidenheid echter even aan de kant gezet. Want honderd jaar is niet zomaar wat. De rijke geschiedenis is bekroond met het Predicaat Hofleverancier. ‘Daar zijn we erg trots op’, aldus Scholten. ‘Het is een heel proces. Ben je betrouwbaar als bedrijf? Hebben bewindspersonen netjes gehandeld? We hebben het toegekend gekregen! Ik zie het als een kroon op honderd jaar arbeid en inzet.’ Een feestelijk moment was verder de presentatie van de eerste elektrische vrachtwagen van het bedrijf.
Toekomstplannen
Genoeg over het verleden en het heden. Ondernemen is ook vooruitkijken. Wat zijn de toekomstplannen? Scholten: ‘Er is flink geïnvesteerd in infrastructuur. Onze toekomst is deels elektrificatie. Stadsdistributie is onze core business. Inmiddels hebben we een 1500 kilowatt trafo aangeschaft. Die kan in de toekomst ’s nachts 50 vrachtwagens opladen.’ Voldoende stroom dus voor de toekomst. ‘In 2030 wil ik minimaal 15 elektrische vrachtwagens hebben rijden. Dat is mijn doel!’
In september (rond de uitgave van deze HUB) opent het bedrijf het eerste laadplein.
Kernpunten
Kwaliteit, persoonlijk contact, een betrouwbare werkgever en flexibiliteit. Dat zijn de kernpunten die voor Scholten belangrijk zijn, ook richting de toekomst. ‘Die lijn zetten we door. Als je het plat slaat, vervoeren we een doos van A naar B. Dat deden we honderd jaar geleden en dat doen we nog steeds. En ik ga ervan uit dat we dat over vijftig jaar nog steeds doen. Maar dan nóg efficiënter en duurzamer!’
Dit artikel is gepubliceerd in HUB, het ledenblad van TLN. Tekst: Denise van Vliet / Beeld: Bode Scholten, Johan Seijbel en Arjan van der Zwart







