TLN is verheugd met deze brede politieke steun. Om de 40 grootste steden in ons land vanaf 2025 te bevoorraden met vrachtwagens die op elektriciteit of waterstof rijden, moet er een enorme transitie plaatsvinden. Berekend is dat hiervoor zo’n 12.000 zero emissie vrachtwagens nodig zijn. Ook is er, tijdig, voldoende laadinfrastructuur nodig. Met deze wet kan de sector aan de slag.
Punt van zorg is wel dat de wet veel later wordt ingevoerd (2027), dan vooraf was voorzien. Hierdoor ontstaat er een financieringsgat voor de sector, die al veel eerder aan de slag wil en moet gaan om in 2030 binnenstedelijk volledig overgeschakeld te zijn op ZE-voertuigen. Minister Harbers (Infrastructuur en Waterstaat) gaf, op aandringen van het overgrote deel van de fracties, uiteindelijk aan bereid te zijn te gaan kijken wat de mogelijkheden zijn om dit financieringsgat op te vangen. Hierover gaat hij ook in gesprek met Minister Jetten (Minister voor Klimaat en Energie). Ook heeft Minister Harbers toegezegd de Kamer ieder half jaar te informeren over de voortgang van voorbereiding en implementatie van de wet Vrachtwagenheffing. TLN zal dit nauwgezet volgen.
De Tweede Kamer stemt op 22 maart over de Wet.