De teksten staan voor iedereen open voor commentaar. TLN zal de teksten kritisch beoordelen op de beloften van het kabinet dat de nieuwe heffing kostenefficiënt (niet te duur) en gebruiksvriendelijk is en dat alle opbrengsten teruggaan naar degenen die de heffing betalen. TLN heeft eerder bezwaar gemaakt tegen de greep uit die kas, waarbij de overheid tot 55 miljoen euro van de opbrengsten wil gebruiken om te compenseren voor een mogelijke daling van de accijnsinkomsten. Tot nu toe hield de overheid voet bij stuk, ondanks dit protest tegen deze woordbreuk.
Om dit soort zaken in de toekomst te voorkomen, heeft TLN voorgesteld dat de opbrengsten terechtkomen in een vergroenings- en innovatiefonds voor het goederenvervoer. Het geld dat in een bepaald jaar niet op gaat omdat er bijvoorbeeld nog niet genoeg elektrische vrachtwagens te koop zijn, kan dan later worden uitgeven.
Bij het beoordelen van de conceptwet zal TLN ook goed kijken of daarin goed geregeld is dat ook buitenlandse voertuigen de heffing betalen, of het systeem gebruiksvriendelijk is en of de heffing niet op teveel wegen geldt.
Tot 7 augustus kunnen personen en organisaties op het concept van de wet reageren. Alle belanghebbenden kunnen reageren, dus ook u.