Het lijkt daarom niet de vraag of er een compensatie moet worden betaald, maar hoeveel. En laat de CAT daar nu net op hebben gezegd dat een zogenaamde ‘overcharge’ (dus hetgeen te veel is betaald voor een vrachtwagen ten gevolge van het kartel) van 5% van de aanschafprijs in het geval van Royal Mail en British Telecom aannemelijk leek. Bovendien moet DAF over die overcharge een samengestelde rente betalen van 2% + de (Engelse) basisrente vanaf de datum van aanschaf van een vrachtwagen. Die basisrente kende in de afgelopen 15 jaar een hoogtepunt van 4,5% en een dieptepunt van 0,1%.
De uitspraak van de CAT is met name interessante omdat de Engelse rechtbank zeer uitvoerig heeft gekeken naar de schadeberekeningen. In sommige uitspraken zoals in Spanje en Portugal is de rechtbank wat sneller door deze berekeningen heen gegaan. De CAT is dus zeer zorgvuldig te werk gegaan. De rechtbank Amsterdam, waar de vorderingen van NLtruckkartel aanhangig zijn, volgt de uitspraken van de CAT op de voet.
Deze uitspraak kan betekenen dat de kans op onderhandelingen met DAF over Nederlandse gedupeerden stijgt. De bewijsstukken waren in deze uitspraak goed op orde. Met name de aanwezigheid van volledige VIN-nummers (17 nummers) telde zwaar mee. We roepen gedupeerden daarom op om hun NL Truckkartel-dossier te controleren en waar mogelijk aan te vullen.
Check uw data voor 31 maart 2023
Voor het geval dat er eventuele onderhandelingen met DAF gaan plaatsvinden over Nederlandse gedupeerden, is het van groot belang dat uw data op tijd compleet is. Controleer de door u ingevulde gegevens en de geüploade data nog eens extra op het platform van NLtruckkartel en doe dat uiterlijk 31 maart 2023. Gegevens die na deze datum worden aangevuld, worden hoogstwaarschijnlijk voor eventuele schikkingsonderhandelingen buiten beschouwing gelaten.
Maak uw dossier daarom zo compleet en juist mogelijk. Heeft u bijvoorbeeld al uw vrachtwagens opgegeven over de periode 1997-2013? En beschikt elke vrachtwagen over een VIN-nummer? Ziet u nog lege velden of fouten in uw dossier? Heeft u nog ergens relevante stukken gearchiveerd? Denk aan kentekenbewijzen, aankoopfacturen, verkoopovereenkomsten of andere bewijsstukken. Upload deze dan voor 31 maart. U doet dit door in te loggen met uw account op het platform van NL Truckkartel.
Waar gaat het met het truckkartel ook alweer om?
In 2017 legde de Europese Commissie een recordboete op van meer dan 3 miljard euro aan de betrokkenen van het zogenoemde truckkartel. De fabrikanten MAN, Volvo/Renault, Daimler Iveco, DAF en Scania maakten zich tussen 1997 en 2011 schuldig aan het maken van verboden prijsafspraken. Als gevolg daarvan betaalden mogelijk tienduizenden transportondernemers in Europa jarenlang teveel voor hun vrachtwagens. TVM, TLN en Hausfeld startten begin 2018 gezamenlijk een initiatief in de vorm van een collectief (NLtruckkartel) dat de schade gaat claimen namens gedupeerde ondernemers. In totaal gaat het om circa 50.000 trucks die in de kartelperiode zijn aangeschaft door Nederlandse bedrijven en (semi-)overheden.
Vragen?
U kunt uw vragen over deze uitspraak stellen aan info@tln.nl. Voor vragen over uw data, inloggegevens, etc. kunt u contact opnemen met NLtruckkartel via: 0800-8782552 of info@nltruckkartel.nl.