‘Het is fantastisch om te zien hoe de jeugd opgroeit en om naar ze te luisteren’, zegt hij. Het helpt hem dat hij zelf kinderen heeft in de leeftijd dat ze aan de slag gaan. Daardoor weet hij goed wat er bij de jongere generatie speelt. ‘Dat betekent niet gelijk dat alles zomaar kan. Maar het is wel goed om naar deze doelgroep te luisteren en te kijken wat je kunt doen in je bedrijfsvoering. Om het aan beide kanten plezieriger te maken.’
Fusie
Zelf stapte Van Uden als zestienjarige het familiebedrijf binnen. In 1989 nam hij met zijn broer de leiding over. In 2015 fuseerde het bedrijf vervolgens met Nico Bekx Transport en zo ontstond het huidige Van Uden-Bekx Transport. ‘Bij een fusie is het belangrijk om je mensen goed uit te leggen waarom ervoor is gekozen en wat er gaat veranderen.’ Groeien is nooit het doel van de fusie geweest, benadrukt hij. Wel om een gezond, goed bedrijf te hebben én te houden. ‘Ik draai inmiddels 35 jaar mee in de transport- en logistieke wereld. Elk jaar wordt er door adviseurs en de bank gevraagd waar je volgend jaar wilt staan. Altijd met als doel om meer te willen. Maar waarom altijd maar meer? Als iets goed is, moet je dat ook respecteren. Kwaliteit gaat bij ons voor kwantiteit.’
Beste keus
Van Uden gaat regelmatig naar informatiebijeenkomsten over de arbeidsmarkt. ‘Een aantal jaren geleden was ik op zo’n bijeenkomst over de verschillende arbeidsvormen en de toekomst. Iedereen daar riep uit dat de jeugd niet meer zestig uur per week wil werken en dat het daarom lastig is om goede medewerkers te vinden.’ Onderweg naar huis dacht hij na. Hij zocht een chauffeur voor werk met een kooiaap en kende iemand die dat werk uitstekend zou kunnen doen. Maar tegelijkertijd wist hij dat deze persoon maar drie dagen per week beschikbaar zou zijn. ‘Met tegenzin heb ik hem aangenomen’, vertelt hij met een glimlach. ‘Het is de beste keus de ik gemaakt heb. Hij kwam drie dagen per week vol passie en energie op het werk. Je kunt beter twee personen hebben voor ieder drie dagen, dan één voor vijf of zes dagen die de motivatie langzaam verliest. Wij zijn hierdoor anders gaan werken.
Anders plannen
Dat anders werken zorgt ook voor een andere manier van plannen. ‘In transport en logistiek plannen we van alles en nog wat.’ Denk aan de goederen, APK en onderhoud, somt hij op. ‘Maar we zouden het personeel niet kunnen plannen? Dat is toch raar. Wij plannen daarom niet op het aantal auto’s maar op onze medewerkers en medewerksters. Dat bekent dat je soms ook een nee moet verkopen tegen nieuw werk.’
Van Uden stelt dat het niet alleen voor transporteurs een uitdaging is om de jeugd te binden. Voor hun klanten geldt dat net zo goed. ‘Ook zij hebben te maken met een nieuwe generatie. Onze chauffeurs moeten soms om drie uur uit bed om ergens in het land vóór zeven uur een bestelling te lossen. Als ze aankomen op locatie, wordt vaak gezegd dat ze de bestelling ergens op het terrein mogen neerzetten omdat de klant het niet nodig heeft. Dat stimuleert jonge jongens en meiden niet om vroeg op te staan. Ik praat daarover met klanten. Door vrachten te plannen en te combineren, creëren we een besparing voor onszelf en de klant.’
Goede balans
Hoe kijkt Van Uden naar de toekomst als het gaat om personeelstekort? Chauffeurs worden geregeld gebeld met de vraag of ze ergens anders willen werken. De beste manier om ze te laten blijven, is als werkgever zorgen voor een goede werk-privébalans. ‘Wij proberen onze chauffeurs op tijd te laten beginnen zodat ze ook op tijd terug zijn. 85 procent van onze chauffeurs is met het avondeten thuis’, zegt hij. ‘We leven in een tijd waarin we het maximale uit onze medewerkers willen halen. Als dat betekent dat er een keertje wat minder omzet op een auto zit, waardoor een chauffeur wel op tijd thuis is, dan is dat maar zo. Als we dan buiten de files kunnen rijden, compenseert dat weer voor een deel de kosten.’
Dit artikel is reeds gepubliceerd in HUB, hét ledenblad van TLN. Auteur: Jennifer Visser