Van den Bosch werd in 1964 opgericht door Ad van den Bosch als een eenmanszaak. In de loop der jaren groeide het bedrijf uit tot een wereldspeler in bulklogistiek, met een steeds sterkere focus op innovatie en duurzaamheid. Dit jaar viert het bedrijf zijn 60-jarig bestaan.
Met een uitgebreid netwerk in Europa en Afrika en een complexe digitale infrastructuur heeft Van den Bosch technologie omarmd om processen te optimaliseren. ‘Data zijn een van onze grootste assets,’ legt Marcel van Boxtel uit. ‘We beschikken over enorme hoeveelheden historische data waarmee we onze processen verbeteren.’ Door data-analyse kan het bedrijf bijvoorbeeld nauwkeuriger transportplanningen maken en met behulp van machine learning kunnen prijsschommelingen beter worden voorspeld. ‘Daarmee realiseren we niet alleen kostenbesparingen, maar maken we ons transport ook duurzamer’, aldus Van Boxtel.
Verschillende modaliteiten
In plaats van één systeem te gebruiken, kiest Van den Bosch voor een "best of breed"-benadering. Verschillende gespecialiseerde systemen worden geïntegreerd om zo tot een optimale oplossing te komen. ‘Transportplanning is onze kern’, vertelt Van Boxtel. ‘Een goed planningssysteem is essentieel om verschillende modaliteiten en resources efficiënt te beheren. Algoritmes helpen met het bepalen van de optimale route om onder meer kosten en ook CO2-uitstoot te verminderen. De integratie met andere systemen zorgt ervoor dat de uitvoering en de opvolging van het transport zo optimaal mogelijk verlopen.’
De digitale strategie van Van den Bosch bestaat uit het maken van slimme keuzes. Een aantal business applicaties wordt intern doorontwikkeld, terwijl andere worden uitbesteed aan (cloud)leveranciers. ‘We besteden taken uit waar wij zelf weinig toegevoegde waarde kunnen leveren,’ legt Marcel uit. ‘Zo ondersteunt een Roemeense partner in de verdere ontwikkeling van eigen software-oplossingen, terwijl wij ons richten op de strategische vraagstukken. Met behulp van onze interne solution engineers worden wensen en vragen van operatie, klanten en leveranciers naar concrete oplossingen vertaald.’
Transportprijzen voorspellen
Van den Bosch past machine learning ook toe om processen te optimaliseren en betere beslissingen te nemen op basis van data-analyse. Van Boxtel: ‘We gebruiken het om transportprijzen te voorspellen. Daarbij wordt rekening gehouden met veranderende kosten en vraag en aanbod. Daarnaast zetten we machine learning in voor documentcontrole. Binnenkomende documenten worden automatisch geanalyseerd op kwaliteit en correctheid.’
Hoewel artificial intelligence (AI) in de logistieke sector steeds meer aandacht krijgt, blijft Van Boxtel realistisch over de mogelijkheden ervan. ‘AI, met machine learning als onderdeel, is absoluut een nuttige tool. Maar het kan menselijke processen nog niet volledig vervangen. Het kan ons ondersteunen in het analyseren van data en doen van voorspellingen, maar de menselijke factor blijft cruciaal. Er komt ongetwijfeld een moment waarop algoritmes en AI-systemen zo functioneren dat ze menselijke capaciteiten kunnen evenaren of zelfs overtreffen. Het is echter belangrijk om goed na te denken over de toepassing van AI en de gevolgen die het heeft op de organisatie en de medewerkers.’
Uitstoot verminderen
Digitalisering gaat bij Van den Bosch hand in hand met duurzaamheid. Het bedrijf is wereldwijd de eerste vervoerder die zelfstandig is geverifieerd voor de CO2-emissieberekeningen volgens de ISO 14083:2023-vereisten. Dit betekent dat de CO2-uitstoot op een betrouwbare manier wordt gemeten en gerapporteerd. ‘Dankzij data-analyse en machine learning kunnen we transporten beter plannen en zo onze uitstoot verminderen,’ legt Van Boxtel uit.
Voor Van den Bosch is digitalisering geen doel op zich, maar een middel om zowel klanten als medewerkers te ondersteunen en duurzamer te opereren. Van Boxtel benadrukt wel het belang van slim investeren in technologie. ‘Digitalisering biedt enorm veel mogelijkheden, maar je moet oppassen voor hypes. Investeer alleen in technologieën die echt waarde toevoegen aan je bedrijf en je klanten.’ Hij raadt andere ondernemers aan om voorzichtig te zijn met te grote stappen: ‘Digitalisering is geen quick fix. Het is een proces van lange adem. Je moet altijd blijven evalueren wat werkt en wat niet.’
Dit artikel is gepubliceerd in HUB, hét ledenblad van TLN.
Auteur: Femke Radder