Duitsland verlengt proef met 15 meter trailer tot 2033

Het Duitse ministerie van Verkeer heeft de pilot met de verlengde trailer opnieuw verlengd. In plaats van tot eind 2026 mogen combinaties met deze trailer nu tot eind 2033 in heel Duitsland ingezet worden. Grensoverschrijdend vervoer blijft echter verboden.


Drie extra pallets

De verlengde trailer is een Duitse ontwikkeling die ooit bedacht is als tegenhanger van de LZV. Het idee is simpel, maak de bestaande 13,62 meter trailer 1,3 meter langer zodat er plek is voor drie extra pallets. Het betekende dat ook de lengte voor de trekker-oplegger van 16,50 naar 17,80 meter moest. Duitsland is destijds een landelijke pilot gestart om ervaring met het nieuwe concept op te doen. Die pilot is inmiddels meerdere keren verlengd. Nu dus weer tot eind 2033.

LZV – type 1

Sinds de invoering van de LZV in Duitsland geldt de verlengde trailer daar als LZV – type 1. Groot voordeel ten opzichte van de andere LZV-configuraties is dat deze uitvoering met uitzondering van de deelstaat Berlijn overal in Duitsland mag rijden. Andere LZV’s mogen alleen op het LZV-netwerk (Positivnetz) rijden. Daar staat tegenover dat dit type LZV niet de grens over mag. Het is een direct gevolg van het feit dat de verlengde trailer (ondanks meerdere pogingen van Duitsland) niet in de Europese richtlijn voor maten en gewichten is opgenomen.

Beslissende fase

De kans dat dit bij de huidige herziening van de richtlijn maten en gewichten, die de beslissende fase ingaat, nog gaat gebeuren is klein. Duitsland heeft samen met Denemarken (die de verlengde trailer ook toestaat) en met steun van andere Scandinavische landen en Frankrijk nog een ultieme poging gedaan om de verlengde trailer toch in de richtlijn te krijgen. Er lag een concreet voorstel maar dat is onder druk van andere landen inmiddels weer van tafel. Ook TLN heeft zich hiertegen uitgesproken. Dit vanwege de negatieve effecten voor de verkeersveiligheid (grote uitscheermaat) en de hoge extra kosten voor de sector door versnelde afschrijving van het bestaande trailerpark. Ook biedt de komst van deze trailer geen meerwaarde ten opzichte van de LZV.

Meer weten?

Contact de expert

Ambro Smit

Beleidsadviseur Techniek