Duurzaamheid staat hoog op de agenda en scoort bij 66% van de ondernemers op een schaal van 1 tot 7 een 5 of hoger als het gaat om de impact die het op de sector zal hebben. Ook beschouwt ruim de helft verduurzaming als voorwaarde om te kunnen overleven.
Business intelligence
Naast duurzaamheid scoort business intelligence, ofwel het inzichtelijk maken van data om de processen en dienstverlening te verbeteren, hoog. Dit is de innovatie waarvan logistieke ondernemers de meeste impact voor hun sector verwachten. Bovendien denkt 51% dat zij deze toepassing in de komende 3 jaar grootschalig gaan inzetten. Zo kan data over leveringen, doorlooptijden en transportroutes helpen om logistieke processen te optimaliseren en samenwerking met opdrachtgevers te bevorderen.
Truck platooning
Truck platooning, waarbij vrachtwagens elektronisch met elkaar verbonden zijn en op korte afstand van elkaar rijden, is een veelbelovende innovatie voor het langeafstandsvervoer. Zo zorgt het voor een betere doorstroming van het verkeer, minder brandstofverbruik en een lagere CO2-uitstoot. Toch geeft minder dan de helft van de bedrijven deze technologie op impact een score van 5 of hoger; de laagste score van alle zes innovaties. Adequate wet- en regelgeving blijft nog achterwege en is mogelijk een factor die het vertrouwen in deze innovatie beperkt.
Naadloze aansluiting
De strategische visie van TLN sluit naadloos aan op de uitkomsten in het ABN-AMRO onderzoek. Zo is TLN van mening dat het delen van informatie met andere partijen steeds belangrijker wordt en in steeds meer ketens een voorwaarde zal zijn om in business te blijven. TLN hecht mede daarom veel belang aan een goede digitale infrastructuur, voor een naadloze koppeling van goederen-, informatie- en financiële stromen.
Verder zet TLN met haar vorig jaar uitgerolde duurzaamheidsvisie vol in op zero emission stadslogistiek, low emission bij het nationaal transport en high efficiency in internationale ketens.