Europees Parlement behoudt positie op rijbewijsrichtlijn en Maten & Gewichten

Het Europees Parlement heeft deze week besloten zijn standpunt te behouden in twee belangrijke transportdossiers: de herziening van de rijbewijsrichtlijn en de richtlijn Maten & Gewichten. Dit is positief voor de sector, aangezien het vorige Parlement al een gunstige positie innam.

In de stemming van de transportcommissie bleek een grote meerderheid voor het behoud van het eerdere standpunt. Hiermee kan het Europees Parlement verder met de volgende stap: onderhandelingen met de Raad (de lidstaten).

Rijbewijsrichtlijn

De onderhandelingen tussen de Raad en het Europees Parlement kunnen nu van start gaan. De Raad had haar positie al bepaald. TLN hoopt dat het uiteindelijke compromis aansluit bij de positie van het Europees Parlement, wat vooral gunstig is voor vervoerders die investeren in zware zero-emissie (ZE) bestelauto's. Het voorstel van de Europese Commissie om de vrijstellingsregeling voor het C-rijbewijs uit te breiden en te verduidelijken, wordt hierbij behouden. Een belangrijk punt is dat je met een B-rijbewijs een ZE-bestelauto mag inzetten van 4.250 kg. Dit zal de omzetting van de huidige Nederlandse gedoogregeling naar wetgeving eenvoudiger maken. Daarnaast staat het standpunt ook toe dat 17-jarigen mogen meerijden met een ervaren bestuurder, om hun interesse te wekken in het beroep. De onderhandelingen starten binnenkort, met de hoop op een akkoord in de eerste helft van 2025.

Richtlijn Maten & Gewichten

Op dit dossier blijft het Parlement eveneens bij zijn eerdere gunstige positie. Zo wordt extra gewicht voor grensoverschrijdend vervoer met ZE-combinaties (tot 44 ton of 48 ton bij voor- en natransport gecombineerd vervoer) toegestaan en kunnen lange zware voertuigen (LZV’s) grensoverschrijdend worden ingezet, mits de betrokken lidstaten dit toestaan voor nationale LZV’s. Ook voorziet het voorstel in een verhoging van het toegestane maximale gewicht in het grensoverschrijdende vervoer naar 44t tot 2035. Daarna mogen alleen ZE-voertuigen dan nog met 44t rijden. Het is nu aan de lidstaten om eerst onderling een akkoord te bereiken voordat zij met het Europees Parlement kunnen onderhandelen. Er wordt dit jaar echter geen akkoord meer verwacht tussen de lidstaten.

TLN heeft zich intensief ingezet voor deze dossiers en ziet het als een succes dat het Europees Parlement nu met sterke uitgangsposities de onderhandelingsfase ingaat. TLN blijft zich inzetten voor de belangen van de sector op deze cruciale punten, en zullen ook een kennispartner blijven tijdens de onderhandelingsfase.

Heb je als lid een vraag voor een van onze experts? Neem contact op!

Vragen waar je het antwoord zo 1,2,3 niet op weet? Of twijfel je ergens misschien over? Ons team van de Ledendesk zit dagelijks klaar om al je vragen te beantwoorden of je door te verwijzen naar een specialist via 088-4567567 of per mail via info@tln.nl.