Europees Parlement en Raad voorlopig akkoord over richtlijn voor rijbewijs

Na nachtelijke onderhandelingen hebben de onderhandelingsteams van het Europees Parlement, de Europese Commissie en de Raad (EU-lidstaten) een voorlopig akkoord gevonden over de herziening van de rijbewijsrichtlijn. TLN heeft intensief gelobbyd op dit dossier en is zeer tevreden met de uitkomst. In de komende weken moet het akkoord formeel worden goedgekeurd door het Europees Parlement en de Raad. 

Met dit akkoord komt er onder meer een digitaal rijbewijs vanaf 2030 en een regeling zodat 17-jarigen met een C-rijbewijs begeleid mogen meerijden met een ervaren chauffeur. Bovendien is de maximale toegestane massa voor het B-rijbewijs verhoogd naar 4.250kg, waardoor het bestaande Nederlandse gedoogbeleid voor elektrische bestelbusjes nu een juridische basis heeft.

Om het probleem van het tekort aan chauffeurs aan te pakken wordt de instroom van jongeren makkelijker gemaakt en tegelijkertijd de verkeersveiligheid verbeterd. Hiervoor wordt een regeling voor begeleid rijden met een (C-) rijbewijs ingevoerd.

Een dergelijke regeling biedt aanvragers de mogelijkheid om een rijbewijs te behalen voordat de vereiste minimumleeftijd is bereikt, terwijl ze tegelijkertijd worden begeleid door een ervaren bestuurder. De regeling zal in alle lidstaten worden aangeboden voor personenauto's. Lidstaten kunnen zelf kiezen om deze mogelijkheid ook aan te bieden voor bestelwagens en vrachtwagens voor nationaal transport. TLN gaat hierover binnenkort in gesprek met het ministerie.

In Nederland kon het al, maar nu is het EU-minimumleeftijd voor het behalen van een C-rijbewijs in alle lidstaten verlaagd van 21 jaar naar 18 jaar. Een code-95 blijft een voorwaarde. Deze maatregel biedt in alle lidstaten de mogelijkheid om vanuit de schoolbanken een opleiding tot beroepschauffeur te volgen. Naar verwachting gaat dit leiden tot een grotere instroom van jongeren in het beroep.

Digitaal rijbewijs en gezondheidstest

Tegen 2030 moeten alle EU-lidstaten een digitaal rijbewijs invoeren dat op elke mobiele telefoon toegankelijk is. Deze is niet verplicht, want de keuze ligt bij de bestuurder zelf. De papieren versie blijft hoe dan ook geldig, maar het digitaal rijbewijs wordt wel de nieuwe norm. Hoe het digitaal rijbewijs er precies uit zal zien en hoe data gebruikt wordt, is nog niet vastgesteld.
TLN kijkt samen met het ministerie opnieuw naar de mogelijkheden die met deze regeling nu komen voor een digitale chauffeurspas.

Het vrachtwagenrijbewijs blijft vijf jaar geldig, maar lidstaten mogen zelf beslissen om deze periode te verkorten voor oudere chauffeurs. Het betekent ook dat er strengere medische eisen komen, zoals een oogtest en beoordeling van cardiovasculaire conditie van de chauffeur, voor mensen die voor het eerst een rijbewijs willen halen. De huidige situatie in Nederland wordt nu gelijk getrokken voor alle EU-landen.

Volgende stappen

Dit voorlopig akkoord is een zogenaamd trialoogakkoord, bereikt door een kleine groep onderhandelaars van het Europees Parlement, de Europese Commissie en de Raad. Eerst moet de transportcommissie van het Europees Parlement instemmen, gevolgd door een stemming in de plenaire vergadering. Namens de Raad voerde Polen, dat momenteel het voorzitterschap heeft, de onderhandelingen. Nu moeten alle Ministers van Transport het akkoord goedkeuren.

Zodra beide instellingen formeel instemmen, kunnen de nationale overheden deze rijbewijsrichtlijn omzetten in nationale wet- en regelgeving.

Meer weten?

Contact de afdeling Team public affairs