Flessenhals in het hart van Europa
De gevolgen zijn ernstig: vrachtwagens staan urenlang in de file, transportkosten lopen uit de hand en de leveringszekerheid voor bedrijven in heel Europa staat onder druk. Chauffeurs mijden steeds vaker de route via de Brenner, die dagelijks te maken heeft met files van soms meer dan 80 kilometer.
Tijdens een werkbezoek aan Brussel deden TLN en collega-organisaties hun oproep bij het kabinet van Transportcommissaris Tzitzikostas en Europarlementariër Jens Gieseke. De boodschap was duidelijk: het vrije verkeer van goederen in Europa staat op het spel.
Een lange lijst aan beperkingen
De lijst van beperkingen die Tirol oplegt is lang:
- Blokafhandeling bij Kufstein – op gezette tijden mogen maar maximaal 100 tot 300 vrachtwagens per uur de grens over.
- Sectoraal rijverbod – Bepaalde goederen mogen niet over de weg worden vervoerd, maar verplicht per spoor, ondanks Europese Hofuitspraak die dit beleid verbiedt.
- Nachtrijverbod – transitovervoer mag alleen met elektrische of waterstof aangedreven voertuigen, bestemmingsverkeer kent uitzonderingen
- Dubbele tol ’s nachts – de tol is ’s nachts twee keer zo hoog als het dagtarief
- Euronorm-rijverboden – oudere trucks mogen ook niet meer op de Inntal autobaan rijden.
De realiteit is dat alternatieven per spoor nauwelijks beschikbaar zijn, terwijl verbindingen zoals Freiburg–Novara zelfs verdwijnen.
Europa, grijp in!
De aanwezige ondernemers uit Duitsland en Italië bevestigen: de situatie is onhoudbaar. TLN en haar partners vragen Brussel om nu in actie te komen. Concrete eisen:
-
Versoepel het nachtrijverbod voor schone voertuigen.
-
Stel noodplannen op voor incidenten en onverwachte blokkades.
-
Investeer versneld in spoorinfrastructuur en alternatieve routes.
-
Zet in op duurzame aandrijftechnieken en bijbehorende infrastructuur.
Begrip is niet genoeg
Petra Söderqvist van de Europese Commissie toonde begrip voor de bezwaren en benadrukte dat er geen ‘silver bullet’ is. De Commissie steunt wél de Hofzaak van Italië tegen Oostenrijk en riep op om bewijs te blijven aanleveren over maatregelen die het vrije verkeer belemmeren. Ook Europarlementariër Jens Gieseke steunt de oproep. Hij beloofde zich hard te maken binnen de EVP voor een spoedige aanpak van de Brenner-problematiek.
TLN blijft druk houden
TLN kijkt positief terug op het werkbezoek, maar weet ook dat begrip niet automatisch tot actie leidt. Daarom blijft TLN, samen met Europese partners, druk uitoefenen op de Commissie. Want het Europese goederenvervoer verdient duidelijkheid, doorstroming en rechtvaardige behandeling – ook in Tirol.