Gordijnen, naamborden en apparatuur op het dashboard belemmeren het zicht van de chauffeur met alle veiligheidsrisico’s van dien. De wetgever stelt dat de chauffeur tijdens het rijden vrij zicht moet hebben door voor- en zijruiten en de spiegelbezetting- en instelling correct moet zijn. Het gebruik van erkende camerasystemen is hierbij toegestaan.
Check het zicht
TLN begrijpt dat chauffeurs hun cabine naar wens willen inrichten maar heeft ook begrip voor de controles op accessoires die het directe zicht vanuit de cabine belemmeren. Verkeersveiligheid staat immers hoog in het vaandel van TLN en haar leden. TLN beveelt daarom aan uw eigen voertuig(en) te checken op accessoires die het moeilijker maken goed naar buiten te kunnen kijken, voordat handhavers daarop beboeten. Een geldboete is zonde, een ongeval is onherroepelijk.
Jaarlijks vallen meerdere slachtoffers te betreuren ten gevolge van zogenaamde ‘dode hoek ongevallen’. De sector zet zich reeds jaren in om dode hoek ongevallen te voorkomen. Het voorlichtingsproject Veilig-op-Weg van TLN en Veilig Verkeer Nederland helpt daarbij.