Investeren in jonge medewerkers

Menno van Noort, medewerker General Operations bij Trans Ocean Pacific forwarding, doet als afgevaardigde van FENEX mee aan een internationale wedstrijd met als opdracht een goed gedocumenteerde scriptie te schrijven over zijn werk. De prijs: twee weken aan waardevolle trainingen in Londen verzorgd door TT Club. HUB spreekt hem terwijl hij bezig is aan de afronding van zijn scriptie en vraag hem naar de motivatie en de achtergronden.

Het initiatief voor de competitie komt van de FIATA, de International Federation of Freight Forwarders Associations, de koepelorganisatie van expediteursverenigingen. Van Noort werd erop gewezen door zijn directeur Jean-Paul van Munster die erover had gehoord in het bestuur van FENEX. 

Susanna Leemhuis, jurist bij FENEX/TLN, heeft onder alle leden de vraag uitgezet of er iemand uit het Nederlandse bedrijfsleven belangstelling had om mee te doen aan deze wedstrijd. Ze legt uit: ‘Met deze competitie creëert FIATA een podium voor jonge talenten tot 35 jaar. Vanuit FENEX vinden we het aantrekken van jonge mensen in de bedrijfstak erg belangrijk en willen laten zien hoe leuk het is om in onze sector te werken. Uit mijn gesprekken met Van Noort bleek hoe interessant de casussen zijn die je al vroeg in je carrière als expediteur kan tegenkomen. Het is mooi dat er een podium is waar jongeren de creatieve oplossingen voor logistieke problemen kunnen presenteren. Daarom omarmen wij dit initiatief.’ Toen Van Noort erop werd gewezen, heeft hij zich eerst goed ingelezen. ‘Ik was wel enthousiast en heb ja gezegd. Ik zie het als een investering in m’n eigen ontwikkeling’.

Blijdorp

De scriptie van Van Noort staat in het teken van een bijzondere zending die een paar jaar geleden plaatsvond. Hij legt het hele logistieke proces bloot. ‘Wij hebben op verzoek van Diergaarde Blijdorp een bijzondere zending verzorgd met veel logistieke uitdagingen. Zij hebben namelijk een project lopen op Bonaire om het koraalrif te redden door middel van het kweken van vis. En daarvoor is specifieke apparatuur nodig.’

In augustus 2023 vertrok een container richting Bonaire. Na twee tussenstops, in de Verenigde Staten en Curaçao, kwam de container na anderhalve maand aan. Waarom was deze zending zo’n logistieke uitdaging? Van Noort legt uit: ‘De container was een soort minilaboratorium met grote accu’s. Daardoor loop je tegen wet- en regelgeving aan. Op verzoek van Blijdorp hebben we een eigen container aangekocht. Deze wordt nog steeds als klaslokaal gebruikt.’ 

Om alles op Bonaire goed te regelen, werd een agent ingeschakeld. Die samenwerking liep niet altijd even soepel gezien de verschillende werkmentaliteiten. ‘Tranquilo was op dat moment niet mijn levensmotto. Goed contact was essentieel en je moet goed op iemand vertrouwen,’ vertelt Van Noort lachend.

Netwerk

Van Noort doet het onderzoek voornamelijk in zijn eigen tijd. ‘Ik zie het als een investering. Ik kijk goed naar de keuzes die ik gemaakt heb en reflecteer daarop. Dit kan ik weer meenemen in mijn werk.’ Een andere belangrijke reden om mee te doen, is het uitbreiden van zijn netwerk. ‘Ik heb ervaren dat een breed netwerk voor een expediteur van groot belang is. Ik werkte hiervoor in een andere branche en door deze competitie leer ik veel meer mensen kennen die relevant zijn voor mijn werk.’

Leemhuis onderschrijft dit. ‘De competitie geeft jongeren de mogelijkheid om met elkaar in contact te komen en een internationaal netwerk op te bouwen. Daarnaast bieden we Van Noort ook een podium op de ledenvergadering van FENEX op dinsdag 27 mei. We stimuleren bedrijven om aan dit soort initiatieven mee te doen en dan doen we er ook graag iets voor terug!’

Investeren

Die steun vanuit de vereniging is heel belangrijk in zo’n proces, vertelt Van Noort. ‘Ik heb veel contact gehad met Leemhuis over het onderzoek en hoe ik bepaalde dingen moest aanvliegen. Ook heb ik veel tips gekregen. Je hebt in zo’n onderzoek de steun vanuit Trans Ocean Pacific forwarding en FENEX echt nodig.’

Zowel Van Noort als Leemhuis benadrukken het belang van investeren in jonge mensen in onze sector. Dit soort initiatieven helpen erbij. Leemhuis: ‘Als werkgever bied je je werknemer de kans om zich op een bijzondere manier te ontwikkelen. Tegelijkertijd kunnen we op deze manier andere jongeren laten zien hoe mooi en veelzijdig onze sector is.’

Verloop

Op 1 mei aanstaande moet Van Noort zijn scriptie inleveren. Vervolgens kiest een vakjury per continent één scriptie die doorgaat naar de volgende ronde. De laatste vier kandidaten mogen hun scriptie presenteren in Hanoi (Vietnam) voor 700 tot 1000 aanwezigen afkomstig uit de globale logistieke sector. De uiteindelijke winnaar mag waardevolle praktische en academische trainingen volgen in Londen, krijgt een jaarabonnement op het International Transport Journal en zijn of haar scriptie wordt gepubliceerd op de website van FIATA.

Dit artikel is gepubliceerd in HUB, het ledenmagazine van TLN. Tekst: Denise van Vliet. Beeld: Diergaarde Blijdorp & Trans Ocean Pacific forwarding

Ledenmagazine HUB

HUB is hét ledenblad van TLN. TLN is een vereniging vol diversiteit en dat willen we graag laten zien! Elke maand plaatsen we in HUB berichten uit de vereniging. Bedrijfsovernames, mijlpalen of bijzondere werkzaamheden. We zetten jullie in het zonnetje!