Het ondernemersverhaal van RCSK begon aan de keukentafel. Stefan Kenter kon een contract tekenen bij zijn toenmalige werkgever, Carlijn stond op het punt door te stromen binnen Ahold en Richard rondde zijn studie af. Het drietal besloot de krachten te bundelen. ‘We kochten onze eerste bus en begonnen’, vertelt Stefan. ‘We vullen elkaar aan. Carlijn brengt managementervaring mee, Richard is sterk in cijfers en ik combineer praktijkkennis met een commerciële blik. We durfden het daarom wel aan.’ Inmiddels opereert het bedrijf vanuit Aalsmeer, op korte afstand van Schiphol, met een groeiend wagenpark en een strak georganiseerde structuur. De focus ligt op specialistisch transport in sectoren als farmacie, hightech en luchtvaart. Dat vraagt om precisie, snelheid en betrouwbaarheid.
Doortastend
We hebben er bewust voor gekozen om ons op hoogwaardige niches te richten, zegt Stefan. ‘We wilden ons onderscheiden. Certificeringen als GDP en TAPA TSR-1 helpen daarbij. Die dwingen je om processen goed
in te richten en zeggen iets over je betrouwbaarheid. Zo konden we al snel samenwerkingen aangaan met klanten met een flink wensenpakket.’ Het specialistisch werk diende zich óók snel aan. Zo handelde RCSK doortastend toen in Spanje de stroom uitviel op een vliegveld en een zending farmaceutische producten in gevaar kwam. ‘We zijn direct gaan rijden en hebben de zending op tijd afgeleverd in Madrid.’ Ook een spoedzending naar een fabriek bij Athene werd binnen een uur na klantcontact opgehaald en non-stop afgeleverd met twee chauffeurs.
Snelheid en betrouwbaarheid
Intern is de organisatie strak ingericht, vertelt Stefan. ‘Wij borgen de kwaliteit op de operationele afdeling door directe communicatie met de klant, zonder lange schakels. Hierdoor blijft het contact kort en efficiënt. Onze klanten ervaren dat als zeer wenselijk. De operationele focus ligt op het transportproces. Er zijn alleen chauffeurs in dienst en de eigen loods wordt gebruikt voor over- en niet voor opslag. ‘Opslag is niet onze core business. We richten ons op snelheid en betrouwbaarheid.’ Die werkwijze stelt ook eisen aan de mensen die het werk uitvoeren. Iedere chauffeur bij RCSK is in het bezit van een VGB (Verklaring van geen bezwaar). ‘Zeker met farmaceutische en hightech-goederen willen we geen enkel risico nemen. Daarnaast zijn onze medewerkers opgeleid voor luchtvracht, zodat we altijd volgens de eisen van die sector kunnen werken.’
Communicatie
Zoals elk jong bedrijf kende ook RCSK uitdagingen. ‘Toen onze eerste Sprinter kapot ging, moesten we snel schakelen. We moesten snel én in oplossingen denken. Dat is ons handelsmerk gebleken.’ In drie jaar tijd groeide het wagenpark naar een indrukwekkende vloot, waarmee snel en efficiënt heel Europa kan worden bediend. Volgens Stefan is goede communicatie daarin minstens zo belangrijk als feitelijke levering. ‘Iedereen kan goederen vervoeren. Het verschil zit erin hoe je dat doet: hoe je de klant op de hoogte houdt en omgaat met details. Wij zeggen alleen ‘nee’ als het logistiek echt niet haalbaar is. Maar als het kan, dan gebeurt het ook goed.’
White glove
Die toewijding blijkt ook uit de zogeheten white glove delivery. ‘We leveren niet alleen af, maar pakken ook uit, plaatsen de goederen en nemen al het verpakkingsmateriaal mee terug. De klant wordt totaal ontzorgd en
dat onderscheidt ons.’ Deze service is speciaal ontwikkeld voor bedrijven en organisaties die behoefte hebben aan precisie en ontzorging. Iedere zending wordt precies op tijd afgeleverd en gebruiksklaar achtergelaten.
Niet bang
Een jonge ondernemer ervaart zowel mee- als tegenwind, legt Stefan uit.
‘Grote bedrijven werken vaak al jaren met dezelfde leveranciers. Dan moet je echt bewijzen dat je als bedrijf meerwaarde biedt. Anderzijds zijn er ook klanten die juist willen samenwerken met jonge, energieke ondernemers.’ Over de vraag wat hij wil meegeven aan andere jonge ondernemers, hoeft hij niet lang na te denken: ‘Niet bang zijn, maar gewoon doen. Je maakt fouten, maar als je daarvan leert en blijft verbeteren, kom je steeds een stap verder.’ Wat weer aansluit bij de visie van RCSK International Transport en Logistics, besluit Stefan. ‘Wij streven ernaar om met elke transportoplossing de verwachting van onze klanten te overtreffen. Door elke zending snel, veilig en met aandacht voor detail te leveren. Elke keer weer.’
Dit artikel is gepubliceerd in HUB, het ledenmagazine van TLN. Tekst: Baart Koster Beeld: Johan Seijbel






