Kostenstijging zet sector verder onder druk

De kosten in het wegvervoer blijven stijgen. Dat blijkt uit het rapport Kostenontwikkelingen in het wegvervoer 2025-2026 van onderzoeksbureau Panteia. De verwachte stijging voor 2026 ligt tussen de 3,4% en 4,8%, exclusief brandstof en exclusief vrachtwagenheffing. Die heffing komt er halverwege 2026 nog bovenop. TLN roept transportondernemers en verladers op om rekening te houden met de structureel hogere kostprijs.

De loonkosten, verzekeringen en rentelasten stijgen al jaren. Daar komen nu steeds meer beleidsmaatregelen bovenop. Halverwege 2026 wordt de vrachtwagenheffing ingevoerd. Die kan oplopen tot 9,8% extra kosten, afhankelijk van voertuigtype en ritprofiel. Voor zero-emissievoertuigen ligt de heffing substantieel lager. 

Kostprijs gaat verder omhoog

Ook de loonkosten stijgen verder: in 2025 met 5,5% en in 2026 verwacht Panteia een stijging van 6,1%. Deze verwachting is gebaseerd op de berekeningen van het Centraal Planbureau. Daarbij gaat men uit van een loonstijging van 4,2% per 1 januari 2026. Tegelijkertijd wordt dit iets gedrukt door lagere sociale lasten (–0,3%). Daarbovenop komen nog de effecten van de waarde vakantiedag (+1,7%) en meer-uren deeltijdmedewerkers (+0,5%). Daarnaast stijgen de rentekosten voor materieel naar verwachting met 20% en de verzekeringskosten met 7,1%.“Het tempo van de stapeling is ongekend,” zegt Roger van Straaten van TLN. “Zonder realistische tarieven en voorspelbaar beleid droogt de investeringsruimte op.”

Wat kun je zelf doen?

TLN adviseert ondernemers om op tijd het gesprek aan te gaan over de ontwikkeling van de kostprijs. De rapportage van Panteia biedt hiervoor betrouwbare cijfers en geeft inzicht in de verwachte effecten van onder andere loonkosten, materieelkosten en beleidsmaatregelen zoals de vrachtwagenheffing. Door deze inzichten te gebruiken in gesprekken met klanten en ketenpartners, ontstaat er meer begrip voor de noodzaak van eerlijke tarieven. Alleen zo blijft investeren in kwaliteit en verduurzaming mogelijk.

Wat doet TLN?

TLN blijft zich in Den Haag hard maken voor stabiel en voorspelbaar beleid. We pleiten voor blijvende toegang tot investeringssubsidies zoals AanZET en SPriLa, snellere uitbreiding van het elektriciteitsnet en duidelijke tijdslijnen rond wet- en regelgeving. Ook vragen we aandacht voor de positie van het mkb binnen de sector, dat vaak de minste onderhandelingsruimte heeft maar wel de volle last van de kostenstijging draagt.

Terugkijken webinar?

Bekijk hier het webinar 'Kostenontwikkeling in het wegvervoer' terug van 2 oktober 2025.

Rapport Kostenontwikkelingen in het wegvervoer in 2025 en 2026

Download het rapport en gebruik het voor je tarief- en investeringsgesprekken.
Voor leden

Kostenontwikkeling transportaanverwante activiteiten 2025 en 2026

Download het rapport transportaanverwante activiteiten
Voor leden

Deelrapport afvalstoffentransort

Download het deelrapport Afvalstoffentransport
Voor leden

Deelrapport Agrifood

Download het deelrapport Agrifood
Voor leden

Deelrapport Bouw

Download het deelrapport Bouw
Voor leden

Deelrapport Distributie

Download het deelrapport Distributie
Voor leden

Deelrapport Internationaal

Download het deelrapport Internationaal
Voor leden

Deelrapport Mainports

Download het deelrapport Mainports
Voor leden

Meer weten?

Contact de expert

Roger van Straaten

Beleidsadviseur