Tot nu toe zijn pas 380.000 van de betreffende 550.000 logistieke, bouwgerelateerde en agrarische voertuigen aangemeld voor de verplichte registratie bij de RDW. Daarvan zijn er inmiddels 340.000 voorzien van een kentekenbewijs. 40.000 aanvragen ‘hangen’ nog vanwege onvolledig verstrekte voertuiggegevens of omdat ze nog aan de beurt moeten komen.
Wachttijd
De RDW meldt dat zij momenteel 20.000 aanvragen per week ontvangen, waardoor het langer duurt voordat een nieuwe aanvraag verwerkt kan worden. Bedrijven die nog steeds geen aanvraag hebben ingediend, moeten dus rekening houden dat het langer duurt voordat de registratie is voltooid. Zeker richting het einde van het jaar.
Niet aangemeld
170.000 voertuigen zijn nog steeds niet aangemeld. ‘Terwijl de tijd nu echt begint te dringen’, waarschuwt Ramon Heerings, beleid- en deelmarktsecretaris bij TLN. ‘Ondanks uitgebreide mediacampagnes via internet, social media, vakbladen en gerichte brieven aan voertuigeigenaren, zit dit helaas nog steeds niet op ieder netvlies. Het is vijf voor twaalf. Als je voertuigen niet op tijd registreert loop je een groot risico. Zónder registratie mag je in 2022 de openbare weg überhaupt niet meer op. Maar logistieke dienstverleners zijn ook dief van hun eigen portemonnee, want als ze pas volgend jaar een voertuig aanmelden, kost registratie minstens enkele honderden euro’s.’
Nieuwe en bestaande voertuigen
Verplichte registratie en in vele gevallen ook het verplicht voeren van een kentekenplaat voor deze voertuigen is ingegeven vanuit verbetering van de verkeersveiligheid, betere handhaafbaarheid en het tegengaan van oneigenlijke concurrentie. Dit jaar is de zogenaamde conversieperiode, waarin alle vóór 2021 bestaande motorrijtuigen met beperkte snelheid (mmbs’en), tractoren en veel getrokken materieel verplicht moeten worden geregistreerd bij de RDW. Voor nieuwe voertuigen die sinds 1 januari 2021 worden verkocht, is de registratie én kentekening al via de dealer of fabrikant geregeld. Voor oudere voertuigen moet de eigenaar of gebruiker zelf actie ondernemen.
Voordelen
De verplichte registratie is ook voordelig voor de eigenaar of gebruiker. Zo is zowel het voertuig als de eigenaar bij de RDW geregistreerd, zodat teruggevonden gestolen voertuigen veel sneller kunnen worden teruggegeven aan de rechtmatige eigenaar. Daarnaast krijg je met een kenteken toegang tot meer wegen, mag je buiten de bebouwde kom en binnen de bebouwde kom op wegen met gescheiden fietspaden 40 i.p.v. 25 km/u rijden, krijg je makkelijker eventueel benodigde ontheffingen en is een voertuig met kenteken bij verkoop veel meer waard.
Kosten
Bovendien zijn de kosten van online registratie met 18 euro en een eventueel benodigde kentekenplaat voor ongeveer 10 euro nog gering. Na 1 januari is online registreren niet meer mogelijk en betaal je alleen voor registratie al minimaal 140 euro per voertuig. Dan moet het voertuig immers langs bij een RDW-keuringsstation voor een aparte keuring. En dat op een aanhanger, want zonder registratie is de openbare weg op dat moment verboden terrein.
Uitzonderingen
Er zijn ook uitzonderingen van de registratieplicht, bijvoorbeeld voor voertuigen die nooit op de openbare weg komen. Houd er echter rekening mee, dat bij latere verkoop de beoogde nieuwe eigenaar de hoge registratiekosten mogelijk niet op zijn rekening wil nemen. Verder zijn heftrucks tot en met 1,30 meter breed en zonder aanhanger(s), meeneemheftrucks, bepaalde wegenbouwmachines en motorvoertuigen met een constructiesnelheid tot en met 6 km/u uitgezonderd. Het advies is hoe dan ook om naar de website van RDW te gaan waar een keuzehulp te vinden is. Aan de hand van in te vullen criteria wordt duidelijk of je voertuig registratieplichtig is.