Het betreft de opslag, de verzending en het beheer van reservedelen van ruim vierhonderd F-35’s voor de komende decennia. Het Logistiek Centrum Woensdrecht (LCW) van de Koninklijke Luchtmacht verzorgt de opslag van de spullen. Daarnaast profiteren zo’n 70 Nederlandse bedrijven daarvan.
Positie bevestigd
Minister Kamp (Economische Zaken) reageert verheugd op het nieuws: ‘Met de komst van het Europese distributiecentrum voor F-35-onderdelen wordt de positie van Nederland als distributieland bevestigd en verder versterkt. Dit is goed voor onze werkgelegenheid en levert naar verwachting enkele honderden miljoenen aan extra omzet voor onze distributiesector op.’
OneLogistics
Drijvende kracht achter het binnenhalen van deze opdracht is OneLogistics. Dit samenwerkingsverband van Nederlandse bedrijven uit de Topsector Logistiek, kennisinstellingen en de ministeries van Defensie, Economische Zaken en Infrastructuur & Milieu heeft zich ingespannen om dit werk naar Nederland te halen.
Slimme aanpak
Het onderhoud aan de F-35 wordt slim aangepakt. De onderdelen gaan daarom naar een centrale opslagplaats in Europa. Vanaf daar kunnen ze snel worden verpakt en verzonden, inclusief de douaneafhandeling en exportvergunningen. Dit European warehouse op het LCW krijgt een vooruitgeschoven post op Schiphol. Dit omdat vervoer niet alleen over de weg gaat, maar ook via de lucht.
Kosten laag
Met de door Nederland voorgestelde aanpak worden de logistieke kosten laag gehouden, de voorraden geoptimaliseerd en moet een goede beschikbaarheid van F-35 toestellen worden behaald. Vanwege de geïntegreerde aanpak koos het Pentagon voor het Nederlandse voorstel.
Koploper in logistiek
De komst van het warehouse is de eerste stap naar een modern logistiek concept voor F-35 onderdelen in Europa. Nederland laat met het binnenhalen van dit centrum zien dat het een koploper is in de logistiek.