Over de vrijstellingsregeling C-rijbewijs is het laatste jaar veel gezegd en geschreven. De regeling is bedoeld om de inzet van zwaardere ZE-bedrijfsauto’s in stedelijke gebieden te versnellen. De hogere gewichtsgrens is nodig om het extra gewicht van de benodigde accu’s te compenseren zodat er geen verlies van laadvermogen is. Na twee eerdere, succesvolle pilots zou er begin 2013 wetgeving komen om de inzet van deze voertuigen een permanent karakter te geven. De wetgeving is om meerdere redenen steeds uitgesteld en staat nu voor 1 juli 2025 gepland. In de periode tussen 1 januari 2023 en 1 oktober 2023 zijn er ca. 850 nieuwe ZE-bestelauto’s toegelaten die onder voorwaarden van een gedoogregeling gebruikmaken. Deze gedoogregeling is in juni met een jaar verlengt en eindigt op 1 juli 2025.
Blij met wetgeving
TLN is blij met de komst van wetgeving (AMvB). Voor de verduurzaming van het transport en de toegang tot ZE-zones is dit van groot belang. Een belangrijk verschil met de huidige gedoogregeling is dat het toepassingsgebied van de nieuwe regeling wordt uitgebreid. Waar deze nu alleen geldt voor ZE-bedrijfsauto’s voor goederenvervoer is deze straks ook van toepassing voor zware bestelauto’s met alternatieve aandrijving (LPG, CNG, LNG) alsmede voertuigen voor personenvervoer. Ook campers vallen eronder. Het heeft ermee te maken dat de wetgeving gebaseerd is op EU-bepalingen uit de (huidige) derde rijbewijsrichtlijn en vooruitloopt op nieuwe voorschriften uit de (komende) vierde rijbewijsrichtlijn. Goed nieuws is dat de huidige (complexe) voorwaarden uit de gedoogregeling dat het laadvermogen niet mag toenemen en dat het toegenomen gewicht uitsluitend moet zijn toe te schrijven aan het gewicht van de alternatieve aandrijving zijn losgelaten. Dit was een belangrijke wens van de sector en het staat ook niet meer in het voorstel voor de vierde rijbewijsrichtlijn. Het maximum gewicht mag straks gewoon 4.250 kg zijn.
TLN pleit voor tachograafvrijstelling
Een belangrijk discussiepunt van de nieuwe wetgeving is de tachograaf, die wettelijk verplicht is voor voertuigen met een toegestane voertuigmassa van 3,5 ton of meer. In de eerdere pilots en in de huidige gedoogregeling geldt een vrijstellingsregeling van de tachograaf voor zwaardere ZE-bestelauto’s die binnen een straal van 100 km vanaf de vestigingsplaats rijden. Veel van deze voertuigen worden in stedelijke gebieden ingezet en blijven binnen deze afstand. TLN vindt het van groot belang dat de huidige tachograafvrijstellingsregeling, die gebaseerd is op EU-wetgeving, blijft bestaan en in de AMvB wordt opgenomen. Ondernemers die deze voertuigen over een grotere afstand willen inzetten, moeten het voertuig met een tachograaf uitrusten. Dat is conform de EU-wetgeving ook verplicht.
Kostenverhoging en administratieve rompslomp
Ondanks alle inspanningen vanuit de transportsector heeft het ministerie er toch voor gekozen vast te houden aan een algemene tachograafverplichting. Dit zou nodig zijn om de verkeersveiligheid en een goede registratie van rij- en rusttijden te waarborgen.
TLN betreurt deze stap. Een verplichte tachograaf zorgt voor een enorme kostenverhoging en administratieve rompslomp voor deelnemende bedrijven. Denk aan (hoge) kosten voor het inbouwen van de tachograaf en aanschaf van apparatuur om de tachograafgegevens uit te lezen. Ook moeten alle bestuurders over een tachograafkaart beschikken en zijn er speciale opleidingen nodig. Omdat veel bestuurders met een B-rijbewijs geen ervaring hebben met een tachograaf is er ook veel meer kans op het maken van fouten.
Extra rijopleiding
TLN wijst er op dat ook zonder tachograafverplichting de verkeersveiligheid en een goede registratie van rij en rusttijden gewaarborgd zijn. Door het tekenen van de Intentieverklaring eind juni van dit jaar heeft de transportsector ingestemd met een extra rijopleiding voor bestuurders met een B-rijbewijs om te mogen rijden op zwaardere bedrijfsvoertuigen tot 4.250 kg. Deze eis komt bovenop de al bestaande verplichting om tenminste 2 jaar in het bezit van het rijbewijs te zijn. Chauffeurs op deze voertuigen zijn dus geen beginnend bestuurder en beschikken al over de nodige rijervaring. De invulling van de extra rijopleiding wordt uitgewerkt in een Convenant waar de sector samen met het ministerie van IenW aan werkt. Het streven is om het Convenant voor 1 januari 2025 gereed te hebben. In het kader van de verkeersveiligheid is het ook belangrijk te weten dat het veelal om nieuwe, moderne voertuigen gaat die voorzien zijn van alle mogelijke veiligheidsopties en rij-assistentsystemen.
Weinig risico
Een groot deel van de voertuigen in dit segment wordt ingezet in stedelijke gebieden voor bezorgdiensten. Ze blijven binnen een straal van 100 km vanaf de vestigingslocatie, de actieradius is beperkt vanwege het batterijpakket. Er is weinig tot geen risico op overtreding van rij- en rusttijden omdat de bestuurders binnen een klein werkgebied blijven en vaak maar een beperkt aantal uren per week werkzaam zijn. De meeste voertuigen zijn uitgerust met een boordcomputer, handheld of smartphone met app om de rij- en rusttijden te registreren. Dat is een betrouwbare methode die zijn waarde heeft bewezen.
TLN is graag bereid om de aanwezigheid van dergelijke registratiesystemen als extra voorwaarde in het convenant op te nemen. Ondernemers hebben dan voor voertuigen tot een straal van 100 km vanaf de vestigingsplaats de keuze tussen een tachograaf of een ander elektronisch apparaat (boordcomputer, handheld, smartphone) waarmee de rij- en rusttijden worden geregistreerd. Voor voertuigen waarmee verder dan 100 km wordt gereden is een tachograaf verplicht.
TLN heeft gezamenlijk met evofenedex haar reactie inzake de internetconsultatie inmiddels ingediend. De organisatie hoopt dat deze ertoe zal bijdragen dat de gewenste tachograafvrijstelling er toch komt. Bedrijven die nog willen reageren, hebben daarvoor tot en met 11 november de tijd.