Nog voordat de term MVO bestond, was het al dagelijkse praktijk binnen CTS GROUP, vertelt commercieel directeur Miriam de Groot. Ze is als een van de eigenaren al vanaf de oprichting bij het bedrijf betrokken. Het begon met sponsoring van lokale verenigingen. ‘Voor ons als logistiek dienstverlener zijn sport en beweging mooie kapstokjes voor ondersteunende activiteiten. Het supporten van sportclubs en sporters is heel concreet’, zegt Kirsten van Ewijk. Zij houdt zich als verantwoordelijke voor contentmarketing en branding veel met MVO bezig. ‘Maar ook krijgt algehele en talentontwikkeling bij ons veel aandacht.’
Optimaal beladen auto’s
MVO is een breed begrip. Die breedheid geldt ook voor de wijze waarop CTS GROUP er vorm aan geeft. De focus ligt in de sector vaak primair op milieu. Daarin timmert het bedrijf voortvarend aan de weg. De Groot: ‘Als netwerkdistributeur brengen wij ladingen naar een lokaal depot waar vandaan ze vervolgens naar individuele afzetpunten worden gereden. Wij vertrekken zodoende altijd met optimaal beladen auto’s. Daarnaast maken we sinds 2004 onderdeel uit van het Netwerk Benelux. Dit samenwerkingsverband bestaat inmiddels uit 13 partners in Nederland en België. We tuigden het destijds op vanwege de verslechterende Nederlandse infrastructuur met de vele files overdag. Onze vestiging in Nieuw-Vennep vormt daarin de hub. Dankzij die werkwijze realiseren we een optimale beladingsgraad.’ Verder stroomde CTS GROUP onlangs met twee sterren in het CO2-reductieprogramma Lean & Green in. Het bedrijf compenseert de CO2-uitstoot van het wagenpark door via Climate Neutral Group te investeren in bosbehoud. ‘Dat is niet alleen het planten van nieuwe bomen, maar juist ook het beschermen van bestaand bos’, licht De Groot toe.
Duurzame inzetbaarheid
Naast sportsponsoring, ondersteuning van sporttalent en zorg voor het milieu is er ook volop aandacht voor het welzijn van medewerkers. Dit jaar werd bijvoorbeeld het interne programma CTS GROUP Works gelanceerd. Van Ewijk is een belangrijke pijler van het initiatief. ‘Per kwartaal zetten we een belangrijk thema op het gebied van duurzame inzetbaarheid uit. Dat kan gezonde voeding zijn of fitheid. Maar ook het stimuleren van de individuele ontwikkeling. Zo heeft iedereen toegang tot GoodHabitz, een aantrekkelijke manier om met een van de 130 beschikbare online cursussen je kennis op allerlei gebieden te vergroten.’
CTS GROUP zette een eigen Academy op voor de ontwikkeling van eigen medewerkers en nieuw talent. ‘De aanwas voor werken in de logistieke sector neemt over het algemeen helaas af. Wij proberen bewustzijn te kweken over hoe leuk het is om in deze branche te werken. Dat doen we door gastcolleges op middelbare scholen of rondleidingen in ons bedrijf. Onder andere op die manier proberen wij te stimuleren dat jongeren voor deze sector kiezen. En het zou natuurlijk nóg leuker zijn als ze dat voor ons bedrijf doen.’
Dit artikel is gepubliceerd in HUB 9, hét ledenblad van TLN. Auteur: Baart Koster.