Nieuw EU-plan voor militaire mobiliteit

De Europese Commissie heeft een nieuw pakket gepresenteerd om militair materieel sneller en efficiënter door Europa te vervoeren. Door de huidige geopolitieke spanningen wil de EU voorkomen dat militair transport vertraging oploopt door bureaucratie of slechte infrastructuur. Het zogenoemde 'Military Mobility Package' heeft belangrijke gevolgen voor de Nederlandse transport- en logistieke sector. Ook de NAVO heeft haar plannen voor snelle verplaatsing van troepen aangescherpt.

Belangrijkste voorstellen op een rij

Het pakket bevat nieuwe regels en strategieën:

  • Uitzondering op civiele regels
    Militair transport met een geldige vergunning mag altijd doorgaan in crisistijd, ook bij rijverboden of rij- en rusttijden. Lidstaten mogen vervoerders voor Defensie tijdelijk vrijstellen van cabotageregels.
  • Snellere douaneprocedures
    Voor 2030 komt er één digitaal systeem voor douaneformaliteiten, zodat militair transport sneller en gelijk wordt afgehandeld.
  • Beter overzicht van middelen
    Lidstaten kunnen militaire transportmiddelen registreren in een gezamenlijke pool. Bedrijven kunnen hun diensten aanbieden in een Europese catalogus. Beide initiatieven moeten ervoor zorgen dat er een duidelijk overzicht is van beschikbaar materieel en vermijden dat de schaarse capaciteit nog niet geboekt is door een andere Lidstaat.
  • Versterken infrastructuur
    Lidstaten moeten bruggen, havens, spoor en luchthavens verbeteren langs militaire routes. In Nederland gaat het vooral om de Noordzee-Baltische corridor. Daarnaast moeten lidstaten gaan samenwerken om knelpunten, risico’s en hotspots aan te pakken.
  • Meer multimodaal vervoer
    De EU onderzoekt welke spoorvoertuigen geschikt zijn voor militair vervoer. In 2026 volgt een herziening van de spoorregels. Deze herziening moet verzekeren dat het spoor voldoet aan de militaire behoefte.
  • Crisismaatregelen
    Er komt een EU-noodmechanisme (EMERS) dat in crisistijd binnen 48 uur speciale maatregelen mogelijk maakt.

TLN: bescherming van civiele logistiek blijft cruciaal

TLN herkent veel in het voorstel en pleit al langer voor duidelijke regels en betere samenwerking.

Maar er zijn zorgen. "In crisistijd moeten ook civiele goederen zoals voedsel en medicijnen kunnen blijven rijden," zegt TLN.

Bij ‘dual-use’ infrastructuur moet er niet alleen aandacht zijn voor militaire, maar ook voor civiele logistiek. TLN pleit er daarnaast voor om de private sector te betrekken bij de stresstest van de overheid.

TLN is al lange tijd nauw betrokken op dit dossier. Zo hebben wij input geleverd aan de Europese Commissie en de European External Action Service ter voorbereiding van het Military Mobility Package. Daarnaast staan we ook in contact met de relevante ministeries op nationaal niveau en leden die actief zijn op dit gebied.

Het voorstel gaat nu naar het Europees Parlement en de Raad, waar onderhandelingen zullen starten. TLN blijft deze ontwikkelingen volgen.


Meer weten?

Contact de expert

Robbe Van Grembergen

Manager European Affairs (belangenbehartiging EU)

Heb je als lid een vraag voor een van onze experts? Neem contact op!

Vragen waar je het antwoord zo 1,2,3 niet op weet? Of twijfel je ergens misschien over? Ons team van de Ledendesk zit dagelijks klaar om al je vragen te beantwoorden of je door te verwijzen naar een specialist via 088-4567567 of per mail via info@tln.nl.