Begin 2014 is het Nederlandse papieren kentekenbewijs vervangen door een eendelig kentekenbewijs op creditcardformaat. Na ruim tien jaar is het tijd voor een nieuwe gemoderniseerde versie. De belangrijkste aanpassingen zijn:
- Een nieuw uiterlijk met nieuwe veiligheidskenmerken
- Een andere achterkant
- Een nieuwe contactchip
- Geen conformiteitsbewijs meer voor N1 bestelauto’s
Achterkant kentekenbewijs
De achterkant van het nieuwe kentekenbewijs bevat alle verplichte en specifieke gegevens die voor deze voertuigcategorie gelden. Voor een lichte bedrijfsauto (N1) zijn de gegevens anders dan voor zware bedrijfsvoertuigen (N2, N3) of voor aanhangwagens/opleggers (O1, O2, O3 of O4). De achterkant ziet er daardoor verschillend uit.
Nieuwe contactchip
Een belangrijk verschil met de huidige kentekencard is dat de nieuwe versie een contactchip krijgt. Er is nieuwe uitleessoftware nodig om deze te kunnen uitlezen. Deze software is later via de RDW website beschikbaar.
Geen conformiteitsbewijs meer voor lichte (N1) bestelauto’s
Vanaf de invoering van de nieuwe kentekencard wordt er geen conformiteitsbewijs voor lichte bedrijfsauto’s (N1) meer afgeven. De gegevens voor de voertuig- en trekgewichten staan straks op de nieuwe kentekencard. Voor de zware bedrijfsauto’s (N2 en N3) blijft het conformiteitsbewijs gewoon bestaan. Alle voertuiggegevens kunnen ook via de RDW-kentekencheck worden geraadpleegd.
Ingangsdatum
De RDW verwacht in de loop van het tweede kwartaal van dit jaar met de uitgifte van de nieuwe kentekenbewijzen te starten. De definitieve ingangsdatum is nog niet bekend. Ergens in het eerste kwartaal verwacht de RDW het nieuwe document te kunnen tonen. Meer informatie over de wetgeving rond het Nederlandse kentekenbewijs staat in de Regeling tenaamstelling en kentekenbewijzen.