Wout van den Heuvel, beleidsadviseur digitalisering & innovatie bij TLN, legt uit hoe complex het netwerk van digitale systemen van transport en logistieke bedrijven is. ‘Er is een wildgroei van aanbod van honderden systemen, toepassingen en appjes. Soms hebben bedrijven geen idee van wat ze in huis hebben. Of welke functies hun systemen allemaal hebben.’ Brancheorganisaties TLN en Dalti koesterden al langer de wens om een helder overzicht te creëren van het digitale landschap, vult Eric Mulders, CCO bij Simacan en bestuurslid van Dalti, aan. IT-studenten van Hogeschool Rotterdam kregen vorig jaar de opdracht om de pdf die al bestond van dat complexe landschap om te vormen tot een online tool. Dit idee is met hulp van subsidie van het SOOB-fonds uitgewerkt tot de robuuste selfservice tool die nu wordt gelanceerd.
‘Mijn Digitale Landschap is een webbased tool’, vertelt Van den Heuvel. ‘Bedrijven kunnen de tool gebruiken om hun eigen digitale landschap in kaart te brengen. De tool bevat een lijst met honderden digitale systemen, die bedrijven gebruiken in vrachtwagens, warehouses, op kantoor, om te communiceren met klanten of andere partijen en ga zo maar door. Ondernemers kunnen precies aanvinken wat ze gebruiken en waarvoor.’
Zelf aan de slag
‘Ondernemers praten dagelijks met medewerkers, klanten en leveranciers over hoe alles loopt. Digitalisering speelt daarbij een steeds grotere rol’, vervolgt Van den Heuvel. ‘Als je niet weet welke systemen je gebruikt en hoe die zich tot elkaar verhouden, is zo’n gesprek best lastig.’ Mijn Digitale Landschap helpt om dat gesprek te voeren. ‘Met alle mogelijke stakeholders van ketenpartijen, klanten, medewerkers, leveranciers tot externe adviseurs.’
Ondernemers kunnen zelf met de tool aan de slag. ‘Je kan kosteloos inloggen via https://mijndigitalelandschap.tln.nl en een eigen digitale landschap maken. Stap voor stap vul je zelf of met hulp van TLN in welke systemen je gebruikt, van welke leverancier en welke toepassingen je gebruikt’.
Bij elk systeem staat uitleg. ‘Het is voor ondernemers soms best onduidelijk wat het verschil is tussen een ritplanningspakket en een routeplanningspakket. Of wat je nou precies met een ‘customer relation’- systeem doet.’ Zo ga je door alle modules heen. ‘Het resultaat is een schema op maat. Je krijgt een helder overzicht van je systemen en hoe die communiceren. Je ziet of er overlap is en wat je mist.’ Mijn Digitale Landschap helpt bedrijven bij hun digitale ontwikkeling. ‘Transportbedrijven en logistieke ondernemers gaat steeds meer datagedreven ondernemen en plannen. De tool geeft je inzicht in welke digitale vervolgstappen je kunt nemen.’
Hans van Rijswijk, directeur van Internationaal Transportbedrijf Kuijs BV, is enthousiast. ‘Ik heb het overzicht ingevuld met een adviseur van TLN. Het geeft je een beeld van al je applicaties, van de tools voor je warehouse, je order-entry, je planning tot je financiën. Ook zie je hoe ze met elkaar linken.’ Zijn bedrijf is al jarenlang bezig met digitaliseren. ‘Mijn Digitale Landschap toont waar je staat als organisatie. Het houdt je een spiegel voor en helpt je om stappen te maken richting de toekomst. In ons geval leverde het geen verrassende resultaten op. Maar het is een goede benchmark.’
‘Ondernemen zonder goede data kan in de toekomst niet meer’, stelt Van den Heuvel. ‘De route naar meer systemen en data is onomkeerbaar.’ Van Rijswijk beaamt dat. ‘Digitalisering helpt je als bedrijf om efficiënt en foutloos te werken. We denken vooruit. Komend jaar willen we het scanpakket dat we hebben voor ons TMS gaan gebruiken voor onze financiële administratie en mogelijk voor het automatisch inscannen en inboeken van inkoopfacturen.’
Mijn Digitale Landschap is volgens Van den Heuvel niet alleen nuttig voor logistieke ondernemers, maar ook voor IT-leveranciers. Dat beaamt Eric Mulders, COO van control tower- leverancier Simacan. ‘Vaak gebruiken logistieke ondernemers een keten van digitale systemen. Het is fijn als je in één oogopslag weet welke dat zijn met welke functionaliteiten en hoe deze gekoppeld zijn. Zodat je dat niet bij elk gesprek hoeft uit te vragen.’
Mijn Digitale Landschap kan tijd besparen bij de implementatie van nieuwe systemen of toepassingen, denkt Mulders. Ook voorkomt het verrassingen. Omdat in de praktijk soms blijkt dat een bedrijf een toepassing wil implementeren, die niet aan de IT-infrastructuur kan worden gekoppeld. ‘Het is ook handig dat wanneer je als bedrijf een tender uitschrijft voor nieuwe software je kunt laten zien ‘dit is mijn IT-landschap, hou er rekening mee’. Daarmee kun je discussie voorkomen.’
‘Wij zien en merken dat in het onderwijs veel te vertellen is over de digitalisering bij logistieke bedrijven’, zegt Chris Beezemer, docent van de STC Rotterdam. ‘De tool kan studenten helpen kennis op te doen over logistieke systemen en datastromen bij bedrijven.’ Beezemer is enthousiast. ‘Het is mooi dat deze tool er is. We hebben het plan om de tool in te zetten bij stageopdrachten. Dan kunnen studenten de tool gebruiken om het IT-landschap van een bedrijf in kaart te brengen.’
Zo zien de studenten hoe zo’n landschap er uitziet en hoe complex het is. ‘Het is handig voor studenten dat ze weten hoe dataprocessen verlopen en gemanaged worden bij bedrijven en dat IT daar een steeds belangrijkere rol bij speelt.’ Beleidsadviseur Van den Heuvel vindt het mooi dat de tool na een testperiode breder wordt uitgerold. ‘De tool is nu zo interactief dat ondernemers er écht iets aan hebben. Dat wilden we graag, ondernemers een stap vooruit helpen. Ik ben trots dat dit ons gelukt is en we gelijk iets kunnen bieden aan het onderwijs.’
Benchmarkinformatie
Mijn Digitale Landschap gaat ook TLN zelf helpen, denkt Van den Heuvel. ‘Wij krijgen beter inzicht in welke systemen er in gebruik zijn. Wij kunnen daar benchmarkinformatie uit halen over de automatiseringsgraad binnen de sector en bepaalde deelmarkten. Het gaat ons helpen bij adviseren over digitale ontwikkelingen.’
Dit artikel is reeds gepubliceerd in HUB, hét ledenblad van TLN.
Auteur: Suzanne Docter
Beeld: Transport en Logistiek Nederland