De OVV wijst op een optelsom van factoren die de risico’s vergroten: taal- en cultuurbarrières, hoge werkdruk, tijdelijke contracten en afhankelijkheid van werkgevers of uitzendbureaus. Ook na een ongeval is de nazorg vaak niet goed geregeld. De Raad benadrukt dat werkgevers meer verantwoordelijkheid moeten nemen, onder andere door vaker vaste contracten aan te bieden en veiligheid beter te borgen.
Reactie TLN
TLN heeft kennisgenomen van het rapport van de Onderzoeksraad voor de Veiligheid, maar heeft dit nog niet in detail kunnen bestuderen. Wat voor ons vooropstaat is dat alle werknemers in onze sector, ook arbeidsmigranten, eerlijk, gezond en veilig kunnen werken. Het is onacceptabel als arbeidsmigranten meer (veiligheids)risico lopen dan hun Nederlandse collega’s, zij verdienen zorgvuldigheid en bescherming op een gelijkwaardig niveau. Dat betekent overigens ook dat misstanden stevig moeten worden aangepakt door betere controle en handhaving. Ons beeld is gelukkig ook dat veel transportbedrijven arbeidsmigranten veilig en zorgvuldig inzetten, vaak in vaste dienst.
Veilig werk is bovendien een gezamenlijke verantwoordelijkheid. Niet alleen ondernemers in de transport en logistiek, maar ook opdrachtgevers spelen hierin een belangrijke rol. TLN wil graag samen met overheid, sociale partners en ketenpartijen kijken naar structurele verbeteringen.
Vervolg
De komende periode neemt TLN de tijd om het rapport verder te bestuderen en komt daarna richting de Raad met een inhoudelijke reactie. Daarbij willen we samen met leden en ketenpartners verkennen hoe de sector praktisch kan bijdragen aan betere bescherming en veiligheid van arbeidsmigranten.
